KUALA LUMPUR – Kejayaan anak seni tempatan melakar nama dipentas  antarabangsa ketika ini menjadi bukti produk rakyat kita tidak kurang hebat.

Terbaharu, filem pendek Kaki Bangku hasil karya Nanthakumaran Rajavijayan telah berjaya mengungguli pertandingan filem pendek Tamil antarabangsa Zee REEL anjuran stesen penyiaran global, ZEE Tamil Asia Pasifik.

Selain Kaki Bangku, empat lagi filem yang menduduki lapan tempat teratas adalah Paasam (arahan Vengatesh Ramachandran), Trending Pistha (Lavinia Ann), Cubic Room (Kumaaran Vijayan Wizzy) dan Deepawali Aaron (Nagaiah dan Dinakaran Chandrasegaran).

Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dalam satu kenyataan melahirkan penghargaan tidak terhingga terhadap semua bakat-bakat muda lagi kreatif itu.

Sememangnya kejayaan ini dianggap antara yang memberangsangkan apatah lagi apabila mendapat pengiktirafan dunia.

“Pastinya kejayaan seperti ini akan memberikan impak cukup positif buat persada seni tempatan apatah lagi berjaya mengungkir nama di persada antarabangsa.

“Finas ingin mengucapkan terima kasih serta syabas terhadap kejayaan ini kepada Nanthakumaran serta empat lagi peserta lain.

“Kita juga ingin ambil kesempatan ini untuk mendedahkan Finas akan terus memperkasakan pembangunan kandungan bahasa Tamil dan bakat penggiat industri melalui Jawatankuasa Bahasa Tamil dan pasaran India yang telah meneroka kerjasama strategik bersama badan penyiar antarabangsa seperti ZEE Tamil Asia Pasifik.

“Kerjasama ini memberi peluang bagi pengedaran dan pemameran produk Tamil tempatan serta penggiat industri di peringkat global di mana lima filem pendek dari Malaysia ini akan ditayangkan di saluran Zee Tamil Asia Pasifik (Malaysia dan Singapura) serta seluruh dunia di saluran Zee Thirai,” jelas kenyataan itu.

MalaysiaGazette  difahamkan kejayaan Nanthakumaran akan disusuli dengan latihan-latihan amali dengan pengarah-pengarah terkenal untuk tiga pemenang teratas.

Lebih teruja lagi apabila semua karya tempatan itu akan itu akan disiarkan di semua saluran ZEE Tamil APAC di dunia bermula Februari ini.

Dr. TS Vimala Perumal (kanan).

Dalam pada itu, pengarah terkenal Malaysia, Dr TS Vimala Perumal juga menjadi juri bagi pertandingan filem pendek ini bersama-sama nama hebat lain seperti pengarah terkenal India, AL Vijay, pengarah, penulis skrip dari Singapura K. Rajagopal dan Yahssir M, serta Ketua Progam Zee Tamil, Tamil Dasan.

Vimala pernah mempelawa mana-mana individu yang berhasrat menghasilkan karya sulung agar menyertai bengkel filem pendek itu.

Menurut beliau, peserta berpeluang mengikuti sesi interaktif yang amat bermanfaat secara atas talian, bersama juri handalan lain.

Peluang keemasan itu jelasnya, adalah platform terbaik untuk semua peserta melahirkan kreativiti masing-masing, selain mengasah bakat pada laluan yang tepat.

Pelawaan itu tidak sia-sia apabila kita berjaya mendapat tempat pertama serta empat lagi filem pendek berada berada di kedudukan lapan teratas. -MalaysiaGazette