Daging babi untuk memproses bebola daging diletakkan di atas lantai bersebelahan parit kotor di sebuah kilang memproses bebola di Kepala Batas, Pulau Pinang hari ini.

KEPALA BATAS – Jijik dan meloyakan apabila lipas serta najis tikus ditemui di tempat memproses makanan.

Itulah keadaan sebuah kilang bebola ikan dan daging ketika diserbu anggota Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang di Lorong Bertam Indah di sini hari ini.

Bebola yang siap diproses dibiarkan tanpa penutup selain dihurung lalat di sebuah kilang memproses bebola daging di Kepala Batas, Pulau Pinang hari ini.Foto: Malinda Malik.

Serbuan Ops Tegar pada pukul 10 pagi tadi mendapati kilang yang sudah beroperasi sejak 50 tahun itu tidak mengikut piawaian ditetapkan malah keadaannya terlalu kotor.

Pegawai Kesihatan Persekitaran Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan JKNPP, Mohd Wazir Khalid berkata, hasil pemeriksaan mendapati pengendali makanan itu mencampurkan bebola ikan dengan bebola daging babi di tempat memproses yang sama.

Katanya, pembungkusan bebola ikan dan daging itu juga mengelirukan orang ramai kerana dilabelkan dalam bahasa Cina dan sebahagiannya pula dibiarkan tanpa label.

Bebola ikan, daging dibungkus tanpa sebarang label boleh menimbulkan keraguan status halalnya.

“Terdapat juga najis tikus bertaburan di dalam stor penyimpanan barang selain lalat menghurung bebola ikan yang sudah siap diproses.

“Selain itu, kita dapati bebola yang siap dipek diletak di atas lantai di samping pekerja tidak memakai kasut ketika melakukan proses menyediakan bahan basah tersebut,” katanya kepada pemberita hari ini.

Turut serta pada operasi tersebut, pihak berkuasa tempatan dan pegawai dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Pulau Pinang.

Menurut Wazir, banyak kesalahan dilakukan kilang berkenaan walaupun pernah diserbu dua kali pada tahun lalu.

“Bertindak atas aduan dan rutin pemeriksaan berkala kita sudah meminta pemilik mematuhi piawai yang ditetapkan dan amaran diberi secara lisan ketika itu.

“Namun, serbuan hari ini menunjukkan mereka gagal berbuat demikian malah kesalahan yang dilakukan amat besar kerana ia boleh mengakibatkan keracunan makanan,” ujarnya.

Kilang proses bebola ikan, daging di Kepala Batas, Pulau Pinang diarah tutup kerana terlalu kotor.

Tambah beliau, kilang terbabit diarahkan ditutup selama 14 hari untuk kerja pembersihan mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983.

“Selain itu, setiap pekerja kilang tersebut didenda RM300 mengikut Peraturan 32 iaitu berkaitan dengan pakaian pengendali makanan,” katanya. – MalaysiaGazette

5 Komen

  1. 14 hari… apa tu, utk pembersihan?.. bila masa vavi mandi dan bersih. Kenapa tak ditutup terus.? Bila bercakap hal menghina Islam masuk jel , kenapa penghinaan dalam bentuk sengaja menajiskan makanan tindakannya umpama batuk, menghingus, menuih ditepi longkang majlis bandaran. Sama mcm kes kartel daging. Penguasa gagal menjaga kesucian agama Islam… Kegagalan adalah bentuk penghinaan juga, masuk jel juga.

  2. Pelikkk….hukuman tidok setimpal lansung. Sewajarnya tutup terus kilang dan kompaun RM1 juta.

  3. Tindakan tegas mesti diambil dgn menyita dan mengharamkan terus kilang itu beroperasi. Kita tgok mereka memproses benda haram daging babi dlm satu tempat yg sama dgn bebola ikan. Jika dibenarkan beroperasi lagi mmg akan berlaku perkara yg sama jgk. Puak tu mana kira halal haram, depa buat semacam ja. Jgn biarkan pengguna terus ditipu oleh puak² keparat itu.

  4. Biasalah bila ada bau ikan, bau daging serta segala bau bangkai haiwan yang disembelih pasti dihurungi lalat. Di ladang ternakan, tenusu, taman agro, kandang, reban, zoo dan pasar juga ada lalat sebab ada najis.

Comments are closed.