KUALA LUMPUR – Laporan berita baru-baru ini yang diterbitkan oleh The Straits Times of Singapore pada 5 Februari 2021 mengenai pelabur asing yang meninggalkan Malaysia adalah tidak benar.

Bahkan artikel tersebut secara salah menyatakan bahawa laporan Suruhanjaya Perdagangan dan Pembangunan Pertubuhan BangsaBangsa Bersatu (UNCTAD) mengesahkan apa yang telah diperkatakan secara anekdot.

Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) berkata, laporan UNCTAD telah menganggarkan bahawa aliran Pelaburan Langsung Asing(FDI) Global menurun sebanyak 42 peratus menjadi sekitar AS$859 bilion pada tahun 2020 dibandingkan dengan AS$1.5 trilion yang dicatat pada tahun 2019.

Hampir semua benua melaporkan FDI yang lebih rendah pada tahun 2020 terutamanya disebabkan oleh kesan sekatan perjalanan dan penurunan yang drastik dalam aktiviti ekonomi semasa pandemik Covid-19.

Aliran FDI ke negara membangun menurun sebanyak 12 peratus manakala FDI ke Asia Tenggara menguncup sebanyak 31 peratus disebabkan penurunan pelaburan kepada penerima terbesar di sub-benua; aliran masuk di Singapura menurun 37 peratus, Thailand 50 peratus, Indonesia 24 peratus, Vietnam 10 peratus, dan diikuti Malaysia 68 peratus.

Pengiraan aliran FDI oleh UNCTAD adalah berdasarkan statistik Imbangan Pembayaran (BOP), yang diterbitkan oleh negara masing-masing dalam konteks aliran FDI bersih.

MIDA menegaskan aliran masuk FDI bersih yang lebih rendah bukanlah tanda kurang baik kerana Malaysia terus menarik FDI kasar yang tinggi.

Menurut data Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) untuk tempoh JanuariSeptember 2020, jumlah aliran masuk FDI Kasar ke Malaysia bernilai RM108.2 bilion berbanding RM102.3 bilion pada tempoh yang sama pada tahun 2019, iaitu kenaikan
5.8 peratus.

”Ini menunjukkan pencapaian yang cukup besar meskipun Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) masing-masing dijalankan pada suku ke-2 dan suku ke-3 tahun lalu.

”Aliran masuk FDI kasar juga menggambarkan projek FDI yang diluluskan dan dilaksanakan dalam ekonomi (perkilangan, perkhidmatan dan sektor utama) sejak beberapa tahun kebelakangan adalah bernilai tinggi. Jumlah FDI yang diluluskan dalam tempoh 2018 hingga September 2020 adalah bernilai RM206.02 bilion,” katanya dalam kenyataan di sini.

Laporan UNCTAD menganggarkan aliran FDI bersih ke Malaysia untuk sepanjang tahun 2020 berjumlah AS$2.5 bilion (kira-kira RM10.1 bilion), penurunan 68 peratus dari prestasi tahun sebelumnya.

Berdasarkan data dari DOSM, Malaysia mencatatkan aliran keluar FDI bersih pada suku ke-3, didorong oleh aliran keluar dari instrumen hutang berjumlah RM9.35 bilion pada jangka waktu yang ditetapkan, sekali gus mencerminkan perlanjutan pinjaman antara syarikat dan pembayaran pinjaman berjadual, yang khas untuk operasi syarikat multinasional (MNC); serta kredit
perdagangan yang diberikan kepada syarikat perkilangan, sejajar dengan eksport yang besar, terutama di sektor elektrik dan elektronik (E&E).

Menurutnya, suku ketiga 2020 adalah tempoh yang luar biasa untuk pertama kalinya sejak suku keempat 2009.

Sementara itu, ekuiti berkurang ke RM13.40 bilion daripada RM17.33 bilion pada Januari-September 2019, penurunan 23 peratus berbanding anggaran penurunan FDI global sebanyak 42 peratus pada tahun 2020.

Jelas MIDA, Aliran FDI bersih ditentukan oleh banyak faktor termasuk gangguan yang abnormal dalam ekonomi global yang boleh mengakibatkan pengembalian (repatriations) ke negara asal yang lebih besar kerana pembayaran balik pinjaman dan pinjaman dari ibu pejabat serta sekutu mereka di luar negara untuk tahun tertentu.

”Sebenarnya, penurunan pada tahun 2020 mencerminkan situasi yang dialami Malaysia pada tahun 2009 setelah krisis subprima di Amerika Syarikat.

”MNC di Malaysia mengembalikan jumlah keuntungan mereka yang lebih tinggi untuk pembayaran pinjaman dan mengekalkan pendapatan untuk membantu ibu pejabat dan sekutu mereka yang menghadapi masalah kewangan. Perkara yang sama dapat dilihat pada tahun 2020 ketika dunia dilanda pandemik,” ujarnya.

Aliran FDI bersih juga menunjukkan kematangan dasar monetari Malaysia yang memungkinkan penghantaran balik modal, faedah, dividen dan keuntungan, yang merupakan prasyarat bagi negara perdagangan seperti Malaysia.

Dasar pelaburan mesra perniagaan ini juga telah memperkukuhkan kedudukan Malaysia sebagai hab rantaian bekalan serantau dan global.

Tambah MIDA, FDI bersih yang rendah tidak semestinya menjadi tanda yang tidak baik.

Sebagai contoh, Industri E&E yang merupakan salah satu penerima FDI terbesar di Malaysia, telah mencatat lebihan perdagangan sebanyak RM134 bilion atau 74 peratus daripada lebihan perdagangan Malaysia sebanyak RM185 bilion pada tahun 2020.

Ia merupakan tulang belakang sektor perkilangan di Malaysia, menyumbang 39 peratus dari jumlah eksport dan 48 peratus
jumlah eksport perkilangan, selain daripada ekosistem yang pelbagai dan rantaian bekalan yang telah diwujudkan oleh industri.

Stok FDI di Malaysia adalah sangat tinggi, berjumlah RM689.1 bilion pada akhir September 2020. – MalaysiaGazette