KABUL – Seramai 30 pemberontak Taliban, yang mana enam daripadanya adalah warga asing, terbunuh semalam dalam satu letupan di dalam sebuah masjid di mana mereka berkumpul untuk sesi ‘latihan membuat bom’ di utara Afghanistan, kata para pegawai.

“Berikutan satu letupan jerangkap samar dalam masjid, 30 pengganas Taliban, termasuk enam warga asing yang mana mereka adalah profesional pembuat jerangkap samar maut,” menurut kenyataan Kementerian Pertahanan.

‘Insiden berlaku ketika sekumpulan Taliban berkumpul untuk latihan buat bom,” tambahnya.

Insiden tersebut berlaku pada jam 9.15 pagi waktu tempatan di Kampung Qilta, daerah Dawlat Abad, Balkh yang terletak kira-kira 450 kilometer utara ibu negara, Kabul.

Ia berkongsi sempadan dengan Uzbekistan, kata para pegawai kementerisan berkenaan.

Jurucakap kementerian itu, Fawad Aman berkata: ” Tiada yang terselamat dalam kejadian itu,” sambil menyifatkan ia merupakan jumlah korban terbesar pemberontak itu.

“Pada masa lalu, pihak musuh mengalami kematian enam, lapan atau 10 orang ketika menanam bom atau membuat jerangkap samar tetapi ini adalah kali pertama mereka mengalami kehilangan nyawa yang besar,” katanya.

Taliban mengesahkan letupan itu tetapi menafikan laporan kehilangan nyawa.

Jurucakap Taliban, Zabihullah Mujahid berkata, letupan berlaku malam malam kelmarin dalam sebuah bilik yang digunakan untuk menyimpan peluru dan ‘bukan semalam seperti yang dilaporkan para pegawai kerajaan’.

“Kami menolak laporan kematian, tiada kemalangan jiwa walaupun seorang,” kata Mujahid.

“Pada sebelah pagi, pesawat musuh datang mengebom bilik itu. Sebuah masjid berdekatan juga musnah sebahagiannya,” katanya. – MalaysiaGazette