Bursa Malaysia dibuka rendah pagi ini berikutan pasaran menerima berita mengenai prospek penurunan Petronas, selain aktiviti pengambilan untung menjelang hujung minggu.
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Pelabur asing melupuskan sebanyak RM40.57 juta ekuiti tempatan pada minggu lalu berbanding RM117.05 aliran masuk pada minggu sebelumnya.

Dalam laporan mingguannya, MIDF Research berkata, pelabur asing menjual sebanyak RM107.18 juta ekuiti tempatan Isnin lalu manakala pelabur institusi menjual sebanyak RM15.91 juta.

Sementara itu, pelabur runcit pula membeli sebanyak RM123.09 juta.

Firma penyelidikan itu berkata, pasaran ekuiti tempatan menyaksikan aliran keluar pelabur asing bersih untuk separuh pertama minggu ini, diikuti oleh aliran masuk bersih untuk separuh berikutnya.

Aliran masuk ini, bagaimanapun, tidak mencukupi untuk membalikkan momentum negatif.

MIDF Research berkata, aliran keluar asing terbesar minggu lalu adalah RM107.18 juta, sementara aliran masuk asing terbesar pada hari Khamis dengan RM41.84 juta masuk.

Sebaliknya, peruncit menjadi pembeli bersih pada separuh pertama minggu lalu dan penjual bersih pada separuh kedua.

Aliran masuk ini, bagaimanapun tidak mencukupi untuk membalikkan momentum negatif.

MIDF Research berkata, aliran keluar asing terbesar minggu lalu adalah RM107.18 juta, sementara aliran masuk asing terbesar pada hari Khamis dengan jumlah RM41.84 juta.

Sebaliknya, peruncit menjadi pembeli bersih pada separuh pertama minggu lalu dan penjual bersih pada separuh kedua.

Oleh itu, aliran keluar runcit bersih yang dipantau pada separuh kedua minggu ini tidak dapat membalikkan momentum belian yang dilihat.

Hari Isnin menyaksikan belian bersih terbesar dengan jumlah RM123.09 juta, sementara aliran keluar bersih runcit terbesar pada hari Khamis sebanyak RM14.32 juta.

”Sementara itu, institusi tempatan menjadi penjual bersih setiap hari pada minggu lalu. Corak penjualan bersih ini telah mengambil masa selama minggu kedua tahun ini. Aliran keluar mingguan kumulatif berjumlah RM92.72 juta.

“Aliran keluar terbesar adalah pada hari Rabu dari tempoh dagangan minggu lalu dan aliran keluar terkecil pada hari Isnin kepada RM15.91 juta,” katanya.

Tambahnya, dalam perbandingan tiga pasaran Asia Tenggara, Malaysia dan Indonesia merupakan pasaran yang merekodkan aliran keluar minggu lalu.

Dari segi penyertaan, pelabur runcit mencatatkan penurunan mingguan 10.05% dalam nilai purata perdagangan harian (ADTV) sementara pelabur asing dan institusi tempatan mengalami penurunan dalam ADTV, masing-masing sebanyak 38.19% dan 18.45%. – MalaysiaGazette