Cristian Pineda. foto Agensi

TEXAS – Keluarga seorang budak lelaki berusia 11 tahun yang mati dalam kesejukan di sini baru-baru ini telah mengemukakan tuntutan saman sebanyak AS$ 100 juta (£ 71 juta) terhadap syarikat utiliti kerana kecuaian.

Mangsa, Cristian Pineda didapati tidak bertindak balas di rumah bergerak mereka minggu lalu ketika cuaca sejuk luar biasa.

Berjuta-juta penduduk mengalami gangguan bekalan elektrik ketika cuaca sejuk melampau hingga mengorbankan berpuluh-puluh orang di negeri-negeri di bahagian selatan Amerika Syarikat (AS).

Keluarga Pineda mengesyaki anak mereka mengalami hipotermia tetapi polis memaklumkan keputusan bedah siasat mungkin mengambil masa berminggu-minggu.

Firma penyedia tenaga, Entergy Corporation dan Electric Reliability Council of Texas (Ercot) dinamakan dalam saman tersebut.

“Walaupun telah mengetahui ramalan cuaca yang luar biasa sekurang-kurangnya seminggu sebelumnya dan dalam pengetahuan bahawa sistem sedia ada tidak dilengkapkan selama lebih dari satu dekad, Ercot dan Entergy gagal mengambil tindakan awal yang boleh mencegah krisis dan sama sekali tidak melakukan persiapan untuk menangani krisis yang sedang dihadapi,” menurut dakwaan tuntutan tersebut.

Ercot menyifatkan kes Pineda sebagai “tragedi”.

Namun dalam kenyataan kepada BBC, Ercot berkata, pihaknya “yakin bahawa operator gridnya telah membuat pilihan yang tepat untuk mengelakkan pemadaman di seluruh negeri”.

Jurucakap Entergy Texas mengatakan syarikat itu “sangat sedih dengan kehilangan nyawa dalam masyarakat”, tetapi tidak dapat memberikan komen lebih lanjut berhubung tuntutan saman tersebut “kerana proses pengadilan yang belum selesai”.

Syarikat utiliti negeri itu berdepan dengan tindakan besar-besaran susulan gangguan bekalan elektrik semasa jutaan penduduk berdepan dengan cuaca sejuk beku, selain bil tinggi yang diterima oleh penduduk.

Texas mempunyai sistem jana kuasa yang beroperasi secara bebas dari negeri lain.

Gabenor Texas, Greg Abbot telah meminta siasatan dijalankan ke atas Ercot yang menguruskan 90% grid di negeri ini.

Keluarga Pineda tidak mempunyai bekalan elektrik dan tanpa alat pemanas selama dua hari ketika suhu mencecah -12C, menurut tuntutan saman tersebut.

Bercakap kepada akhbar Houston Chronicle, ibunya berkata, Cristian melihat salji pada hari Ahad lalu untuk “pertama kalinya” sejak keluarga itu berhijrah dari Honduras dua tahun lalu.

Dia kelihatan teruja untuk bermain di luar “.

“Semuanya baik-baik saja. Dia gembira pada hari itu. Dia sama sekali tidak sakit,” katanya.

Keluarga lima orang mengatakan mereka tinggal bersama di satu bilik pada malam itu untuk kekal hangat.

Cristian berkongsi tempat tidur dengan adiknya, yang berusia tiga tahun, tetapi tidak bertindak balas pada keesokan harinya ketika ibunya cuba mengejutkannya.

Dia memanggil perkhidmatan kecemasan dan berusaha untuk membangkitkannya tetapi tanpa berjaya, menurut laporan undang-undang itu.

Kisah kematian kanak-kanak ini adalah salah satu daripada puluhan tragedi akibat cuaca sejuk di Texas.

Peguam Pinedas, Tony Buzbee, mengatakan dia kini mewakili tujuh keluarga yang kehilangan orang tersayang. – MalaysiaGazette