Marise Payne

SYDNEY – Australia menggantung program kerjasama pertahanan dengan Myanmar di tengah-tengah kekerasan junta tentera terhadap para penunjuk perasaan di negara berkenaan.

Menteri Luar Australia, Marise Payne berkata, negaranya juga akan menyalurkan bantuan kemanusiaan kepada kaum Rohingya dan kumpulan etnik minoriti yang lain.

“Kami akan mengutamakan keperluan kemanusiaan dan keperluan yang mendesak serta akan berusaha untuk memastikan penglibatan kemanusiaan kami adalah dengan melalui pertubuhan bukan pemerintah mahupun entiti yang berkaitan dengan pemerintah,” katanya semalam.

Hubungan pertahanan dua hala Australia dengan tentera Myanmar dihadkan kepada bidang bukan pertempuran seperti latihan bahasa Inggeris.

Canberra juga akan terus menuntut pembebasan Sean Turnell, seorang pakar ekonomi dan penasihat kepada pemimpin yang digulingkan, Aung San Suu Kyi.

Menurut pihak berkuasa Australia, Turnell ditahan dengan akses konsulat terbatas sejak berlaku rampasan kuasa pada 1 Februari lalu yang menggulingkan pemerintah awam Myanmar.

Sebelum itu, beratus-ratus orang berkumpul di Sydney pada hujung minggu lalu bagi mendesak pemerintah Australia supaya mengambil pendirian tegas terhadap rampasan kuasa di Myanmar.

Mengulas lanjut, Payne berkata, Australia akan terus menggesa pasukan keselamatan Myanmar supaya terus menahan diri dan mengelak keganasan terhadap orang awam. -MalaysiaGazette