Zaid Ibrahim
Zaid Ibrahim

KUALA LUMPUR – Kebanyakan pemimpin di negara ini menghabiskan masa dengan bermain politik bodoh, tidak berfaedah dan membesarkan perkara yang tidak ada isu sekalipun.

Bekas Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Zaid Ibrahim berkata, mereka lebih berminat kepada perkara yang hendak menjatuhkan rakan sendiri, daripada memikirkan isu keselamatan yang mudah diceroboh.

Beliau memberi contoh, isu audio rakaman perbualan antara dua pemimpin politik, yang ‘diserang’ bertubi-tubi oleh ahli parti itu sendiri yang bertaraf menteri.

“Heboh di seluruh negara, menteri tu kata itu suara (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim), menteri ini pula kata itu suara (Datuk Seri Ahmad) Zahid (Hamidi). Apa pointnya? Apa isu yang mereka (menteri) nak nyatakan?

“Bila saya dengar audio itu, tak ada pula Anwar ajak Zahid merompak. Mereka hanya bercakap pasal parti.

“Jadi, pada saya, pemimpin termasuk menteri kita banyak habiskan masa main politik dengan benda yang tak ada faedah,” katanya dalam wawancara dengan NRChannelTV kendalian moderator Rafi Awang Kechik, di sini, semalam.

Tegas Zaid, sepatutnya mereka mengambil berat soal keselamatan dan mencari punca bagaimana perbualan pemimpin dirakam serta siapa dalang.

Ini tidak, katanya, pemimpin politik sama ada dari UMNO, Pas mahupun Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) lebih berminat mengelirukan rakyat dengan audio rakaman itu.

“Pada saya, ini suatu yang sangat berbahaya, yang secara jelas menunjukkan sistem keselamatan negara kita rapuh, mudah diintip dan tidak demokrasi, sebab setiap tindak tanduk kita ada orang dengar, ada orang lihat.

“Soal sistem keselamatan ini adalah isu yang patut dibesarkan oleh pemimpin politik, yang sepatutnya menjadi kupasan mereka, bukan soal Anwar-Zahid hendak ganding bahu pada pilihan raya umum.

“Suara siapa dalam perbualan itu bukan isunya. Isu paling besar dan penting di sini ialah siapa yang rakam perbualan itu,” ujar beliau.

Antara menteri yang bercakap mengenai audio itu ialah Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa; Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Zuraida Kamaruddin; Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Azmin Ali.

Audio rakaman perbualan itu mirip suara Presiden UMNO dan Presiden PKR yang dirakam bagi tujuan politik murahan pihak tertentu. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Ada 2 kemingkinan. 1 perbualan itu telah ditapping. Dan ke 2 perbualan itu sengaja dirakam oleh salah seorang penelefon.

Comments are closed.