TOKYO – Atlet dari India dan negara-negara Asia selatan yang paling teruk dilanda Covid-19 mungkin mengalami kesukaran memasuki Jepun untuk Sukan Olimpik Tokyo musim panas ini kerana sekatan perjalanan yang dikenakan oleh Jepun.

Presiden Olimpik Tokyo Seiko Hashimoto memberitahu wartawan, penganjur akan memberikan pertolongan yang diperlukan untuk masuk, tetapi keputusan akhir akan dibuat oleh Kerajaan Pusat Jepun.

“Pengawasan sempadan dikendalikan oleh pemerintah pusat. Dalam kerangka ini, kami akan melakukan yang terbaik untuk menyokong kemasukan atlet yang datang dari negara-negara Asia selatan … tetapi akhirnya keputusannya terserah kepada pemerintah untuk membuat keputusan.”

Bermula pada hari Jumaat, Kerajaan Jepun telah melarang warga asing memasuki negara ini jika mereka pernah berada di India, Nepal atau Pakistan dalam 14 hari sebelum kedatangan ke Jepun.

India, yang kini merupakan negara paling teruk di landa Covid-19 di dunia, mengesahkan sebanyak 343,144 kes baharu dalam tempoh 24 jam pada hari Jumaat, kata Kementerian Kesihatan.

Angka kematian di negara ini meningkat kepada 262,317, dengan 4,000 lagi kematian sejak pagi Khamis.

Jepun mengalami gelombang jangkitan Covid-19 keempat sejak April, memaksa Perdana Menteri Jepun Yoshihide Suga untuk memperluas keadaan darurat ke tiga wilayah lagi pada hari ini.

Menurut tinjauan baru-baru ini, 59 peratus rakyat Jepun mahu Sukan Olimpik dibatalkan. – MalaysiaGazette