TEHRAN – Lima pusingan terakhir rundingan di Vienna untuk mengembalikan semula perjanjian nuklear 2015 membawa kepada kesepakatan kepada penarikan semula kira-kira 1,000 sekatan Amerika Syarikat (AS) ke atas Iran.

Tetapi terdapat 500 perkara lain yang masih dalam pertikaian, menurut sumber-sumber Parlimen dipetik oleh media Tasnim.

Angka itu ditawarkan oleh ketua pasukan perunding Iran, Abbas Araqchi, dalam pertemuan pada sebelah petang dengan Jawatankuasa Dasar Luar Parlimen Iran, kata Ebrahim Azizi, anggota jawatankuasa tersebut

Perbincangan pusingan berikutnya antara delegasi dari Iran dan P4 + 1, iaitu Britain, China, Perancis, Rusia dan Jerman, dijadualkan bermula akhir minggu ini.

Menurut Araqchi, perwakilan belum menentukan proses pengesahan oleh Iran mengenai penghapusan sekatan tersebut.

Pada hari Selasa, Setiausaha Negara AS, Antony Blinken mengatakan bahawa “beratus-ratus sekatan” terhadap Iran akan tetap berlaku walaupun Washington memasuki semula perjanjian nuklear 2015 dan Teheran perlu kembali mematuhi sepenuhnya perjanjian itu, yang secara formal dikenal sebagai Pelan Tindakan Komprehensif Bersama (JCPOA).

Araqchi, yang juga timbalan menteri luar negeri berharap perbincangan pusingan berikutnya di Vienna mungkin muktamad dan membawa kepada perjanjian akhir.

Kerajaan AS semasa di bawah pentadbiran Presiden Donald Trump menarik diri dari JCPOA pada Mei 2018 dan secara sepihak mengenakan sekatan ke atas Iran.

Sebagai tindak balas, Iran secara beransur-ansur berhenti melaksanakan sebahagian komitmen JCPOA dari Mei 2019.

Suruhanjaya Bersama JCPOA mula bermesyuarat di luar talian pada 6 April di ibu kota Austria, Vienna untuk meneruskan perbincangan mengenai kemungkinan mengembalikan AS ke JCPOA dan memastikan pelaksanaan penuh dan berkesan perjanjian penting 2015. – MalaysiaGazette