Datuk Bandar MBSP, Datuk Rozali Mohamud

SEBERANG PERAI – Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) dalam usaha menyusun semula peniaga tepi jalan di Pasar Awam Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Datuk Bandar MBSP, Datuk Rozali Mohamud berkata, penyusunan itu dibuat bagi membolehkan peniaga tidak sah dan tanpa lesen yang berada sekitar pasar itu ditawarkan petak niaga pada minggu depan.

Mengulas mengenai peniaga tidak dibenarkan beroperasi, beliau menjelaska,  tindakan itu dibuat susulan lokasi perniagaan yang dijalankan sebelum ini tidak teratur menyebabkan pasar tersebut sesak serta sukar dikawal.

“Bagi menangani isu tersebut, MBSP  berusaha untuk mengeluarkan permit kepada peniaga tanpa kebenaran yang berada di sekitar Pasar Awam Bukit Mertajam.

“Malah, kita telah edarkan borang ditapak sejak 16 Jun hingga hari ini kepada peniaga dan sebanyak 97 permohonan telah diterima sehingga kini.

“Buat masa ini, kita masih dalam proses menyusun semula peniaga di kawasan itu dan kita akan tawarkan petak niaga minggu depan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Terdahulu, kira-kira 68 peniaga tepi jalan di Pasar Awam Bukit Mertajam di sini meminta Majlis Bandaraya Seberang Perai (MBSP) membenarkan mereka beroperasi semula.

Rayuan itu diminta peniaga berkenaan susulan  sudah  22 hari tidak berniaga hingga menyebabkan rata-rata mereka kehilangan sumber pendapatan sekali gus terpaksa menganggung kerugian. – MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Peniaga rayu benarkan berniaga di tepi jalan Pasar Bukit Mertajam