Gambar hiasan

MELBOURNE – Harga minyak jatuh dalam dagangan hari ini setelah laporan industri menunjukkan peningkatan yang tidak dijangka dalam inventori minyak Amerika Syarikat (AS) pada minggu lalu.

Perkembangan ini sekali gus meningkatkan kebimbangan peningkatan semula jangkitan Covid-19 yang berpotensi menurunkan permintaan bahan bakar.

Niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.32 atau 0.5%, kepada AS$ 69.03 setong, selepas menyaksikan kenaikan 1.1% pada hari Selasa.

Pasaran “telah mengalami sedikit tekanan pada perdagangan pagi hari ini setelah laporan inventori yang lemah dan agak mengejutkan daripada Institut Petroleum Amerika (API),” kata penganalisis ING Economics dalam nota penyelidikannya.

Stok minyak mentah AS meningkat sebanyak 806,000 tong untuk minggu yang berakhir pada 16 Julai, menurut dua sumber pasaran, memetik data API.

Pelabur sedang menunggu data dari Pentadbiran Maklumat Tenaga AS. untuk mengesahkan sama ada terdapat peningkatan inventori minyak mentah, yang akan mengakhiri pengeluaran inventori selama lapan minggu.

“Harga bergerak hari ini dan berpotensi esok, didorong oleh data stok minyak AS, tetapi tematik terbesar akan menjadi perjanjian OPEC + untuk menambah 400,000 tong sehari setiap bulan berbanding dengan apakah permintaan akan bertahan mengingat apa yang kita lihat pada varian Delta , “Kata Dhar.

Kesepakatan oleh Organisasi Negara-negara Pengeksport Petroleum dan sekutu-sekutunya, yang dikenali sebagai OPEC +, untuk meningkatkan bekalan sebanyak 400,000 tong sehari setiap bulan dari bulan Ogos hingga Desember memacu penjualan harga minyak pada hari Isnin, diburukkan lagi oleh ketakutan permintaan dengan kes varian pengambilan koronavirus di pasaran utama seperti Amerika Syarikat, Britain dan Jepun. – MalaysiaGazette