Ismail Sabri menandatangani surat cara pelantikan dihadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah sebagai Perdana Menteri ke 9 pada Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia serta Sumpah Simpan Rahsia di Istana Negara, Kuala Lumpur pada 20 Ogos lalu.

RAMAI berpendapat, daripada Perdana Menteri baharu, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob penat memikirkan siapa bakal calon Timbalan Perdana Menteri, lebih baik jawatan itu dikosongkan sementara waktu ini.

Jawatan yang tidak ada dalam Perlembagaan Negara itu bukan fokus utama memandangkan ada tugas yang lebih besar menanti Perdana Menteri kesembilan.

Begitu juga, mereka beranggapan, daripada penat memikirkan untuk memilih siapa layak dilantik Menteri dan Timbalan Menteri, adalah lebih baik beliau mengekalkan Jemaah Kabinet sebelum ini.

Cara itu bukan sahaja menjimatkan masa, wang dan tenaga kerja, malah memudahkan kerja bagi seorang Perdana Menteri baharu yang pernah bersama mereka selama 17 bulan 15 hari sebelum ini.

Dalam tempoh itu semua Jemaah Menteri berkhidmat, jadi, tidak elok jika berlaku pertukaran tempat di sana sini, kerana perpindahan itu menyebabkan semua stok dokumen terpaksa dibuang begitu sahaja. Ini satu pembaziran.

Lebih memeningkan kepala, terutama rakyat ialah senarai ‘Menteri Kabinet’ lima kali bertukar dalam masa tiga hari sebaik Ismail Sabri diperkenankan sebagai Perdana Menteri yang baharu oleh Yang di-Pertuan Agong pada 20 Ogos lalu.

Kerja team cybertrooper parti-parti politik turut memberi cabaran besar kepada pihak media, kerana hampir saban hari berdepan dengan kenyataan, maklumat dan poster palsu.

Seorang ahli akar umbi UMNO, Mohd Mazlan Mat berpendapat, senarai nama ‘menteri’ yang dikeluarkan dalam tempoh tiga hari ini, tidak boleh dipercayai.

“Pada pandangan peribadi saya, untuk memastikan keharmonian dan meredakan krisis politik, elok Ismail Sabri kekalkan sahaja kabinet seperti sebelumnya.

“Jawatan Timbalan Perdana Menteri rasanya biarkan kosong buat sementara, sebab nampak seperti tidak ada keperluan mendesak pun,” katanya.

Apa yang harus difikir dan dilakukan oleh Ismail Sabri ialah mendahulukan yang penting serta mengutamakan yang paling penting

Yang paling penting sekarang ialah soal pengurusan krisis pandemik Covid-19. Bagaimana untuk mengurangkan kes jangkitan baharu dan apa kaedah untuk menyelamatkan nyawa rakyat dari wabak itu.

Oleh itu, portfolio seperi Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri antara paling penting disambung tugas semula oleh Menteri sebelum ini.

Namun, Ismail Sabri yang terlibat dalam politik sejak tahun 1986, sudah tentu mempunyai pengalaman yang banyak dan mampu melaksanakan strategi yang matang untuk merancang bagi memastikan perjalanan pentadbirannya lancar. – MalaysiaGazette