Soumya Swaminathan. foto Youtube

NEW DELHI – Covid-19 di India mungkin memasuki tahap endemisiti dengan tahap penularan yang rendah atau sederhana, kata Ketua Saintis Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Soumya Swaminathan.

“Kami mungkin memasuki tahap endemisiti, yang mana terdapat transmisi peringkat rendah atau transmisi tahap sederhana sedang berlangsung tetapi kami tidak melihat pertumbuhan pesat dan kemuncak yang dilihat beberapa bulan yang lalu,” kata Swaminathan.

Tahap endemik adalah ketika populasi belajar hidup dengan virus.

Ia sangat berbeza dengan tahap wabak ketika virus menular kepada populasi.

“Setakat yang berlaku di India, itulah yang berlaku dan kerana saiz India dan heterogeniti penduduk dan status kekebalan pada pelbagai bahagian negara yang berbeza.

”Keadaan ini berlarutan dengan naik turun pada bahagian yang berlainan di negara ini, terutamanya di mana terdapat populasi yang lebih rentan, “katanya.

Pada bulan April-Mei tahun ini, India menyaksikan gelombang kedua wabak Covid-19 yang dahsyat.

Swaminathan berharap pada akhir 2022, India akan mencapai liputan vaksin 70 peratus dan kemudian negara-negara dapat kembali normal.

Katanya, walaupun ada kemungkinan kanak-kanak boleh dijangkiti gelombang ketiga dalam jumlah besar, namun keadaan mereka tidak parah.

Swaminathan juga menekankan tidak perlu panik tetapi menyarankan untuk bersiap menghadapi lebih banyak jangkitan pada kanak-kanak. – Xinhua