Gambar hiasan.

LONDON – – Negara-negara kaya menghadapi tekanan untuk menyumbangkan bekalan vaksin Covid-19 ke negara-negara dan wilayah berpendapatan rendah.

Ia susulan analisis terbaharu menunjukkan negara-negara tersebut mungkin akan memiliki sekitar 1.2 bilion dos tambahan yang tersedia pada akhir tahun ini.

Amerika Syarikat, Britain, negara-negara Eropah dan lain-lain dapat memenuhi keperluan mereka sendiri – memvaksinasi sekitar 80 peratus populasi mereka yang berusia lebih dari 12 tahun dan terus bergerak dengan program penggalak (booster).

Meskipun begitu, negara-negara kaya ini masih mempunyai sejumlah besar untuk diagihkan semula secara global, menurut firma analisis Airfinity.

Kerajaan negara-negara ini telah mengagihkan sejumlah kecil vaksin yang mereka janjikan ke negara-negara miskin ketika sudah merancang untuk melaksanakan suntikan penggalak untuk memerangi varian Delta.

Para penyokong kesihatan bimbang langkah perlahan akan memanjangkan pandemik dan meningkatkan risiko munculnya varian yang lebih membimbangkan.

Oleh itu, ada pihak yang meminta lebih banyak ketelusan dalam perjanjian antara pemerintah dan pengilang.

“Perlu ada perhitungan global yang mendesak,” kata Fatima Hassan, pengasas dan pengarah Inisiatif Keadilan Kesihatan, sebuah organisasi bukan keuntungan di Cape Town.

Tegasnya, dos-dos vaksin perlu diberikan kepada mereka yang memerlukan dan membuka semua kontrak.

Kajian bebas terhadap respons antarabangsa Covid-19 awal tahun ini menggesa negara-negara berpendapatan tinggi memberikan lebih daripada dua bilion dos kepada negara dan wilayah miskin pada pertengahan 2022.

Setakat ini lebih daripada satu bilion dos yang telah dijanjikan oleh Kumpulan Tujuh negara dan Kesatuan Eropah, kurang dari 15 peratus telah diserahkan kepada negara-negara miskin., kata Airfinity.

Isu ini sering dilihat sebagai pilihan antara meneruskan kempen penggalak di rumah atau mengagihkan semula dos di luar negara, kata Ketua Eksekutif Airfinity, Rasmus Bech Hansen.

Output global vaksin meningkat dengan stabil dan gangguan nampaknya tidak mungkin berlaku, katanya.

Pengeluaran dapat melepasi 12 bilion dos pada akhir tahun, termasuk suntikan di China, menurut Airfinity.

Itu lebih daripada kira-kira 11 bilion yang diperlukan untuk memvaksinasi dunia.

Negara-negara Barat mempunyai kira-kira 500 juta dos yang tersedia untuk diedarkan semula hari ini, sebahagiannya sudah disumbangkan, dengan jumlah meningkat menjadi sekitar 2.2 bilion pada pertengahan tahun 2022, menurut analisis.

Vaksin Pfizer dan BioNTech menyumbang sekitar 45 peratus vaksin yang tersedia yang dapat diagihkan semula, sementara Moderna menghasilkan sekitar satu per empat dari jumlah keseluruhan, menurut Airfinity.

Banyak negara berpendapatan rendah bergantung pada Covax, inisiatif yang diketuai oleh kumpulan termasuk Pertubuhan Kesihatan Sedunia yang dirancang untuk memberikan akses yang adil ke atas vaksin untuk setiap negara, tetapi program ini gagal mencapai sasarannya.

Rancangan penggalak Covid-19 harus ditunda sehingga lebih banyak vaksin diedarkan ke negara-negara yang masih kekurangan vaksin, tegas Ketua Pengarah WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus. – Bloomberg