Le Van Tri . foto BBC

HANOI – Seorang lelaki Vietnam dijatuhi hukuman penjara selama lima tahun kerana melanggar peraturan Covid-19 dan menyebarkan virus tersebut.

Mahkamah mendapati Le Van Tri bersalah kerana “menyebarkan penyakit berjangkit berbahaya” kepada lapan orang, salah seorangnya meninggal dunia.

Vietnam telah berjaya mengekalkan Covid dengan sekatan yang ketat.

Tetapi jangkitan meningkat sejak bulan Jun, disebabkan penularan varian Delta.

Negara ini telah menyaksikan lebih daripada 530,000 kes Covid-19 dengan lebih daripada 13,300 kematian, yang kebanyakannya berlaku dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Kebanyakan kes Covid-19 di Ho Chi Minh City.

Pada awal bulan Julai, Tri, 28, dilaporkan melakukan perjalanan dengan motosikal dari Kota Ho Chi Minh ke wilayah asalnya Ca Mau di selatan negara ini.

Di Ca Mau, Tri didapati telah berbohong pada borang pengisytiharan kesihatan yang bertanyakan sejarah perjalanannya baru-baru ini.

Dia juga gagal mematuhi arahan kuarantin.

Pihak berkuasa tempatan pada masa itu telah mewajibkan setiap orang yang melakukan perjalanan dari wilayah lain ke Ca Mau untuk segera kuarantin selama 21 hari.

Tri kemudian disahkan positif Covid-19, dan didapati menyebarkan virus itu kepada anggota keluarganya dan juga kakitangan di pusat kebajikan yang dikunjunginya.

Selain dihukum penjara, Tri juga didenda sebanyak AS$$ 880 (£ 630). – BBC