bendera korea utara
Gambar Hiasan

SEOUL – Korea Utara berjaua melakukan ujian peluru berpandu jarak jauh baharu pada hujung minggu lalu, kata media negara ini pada hari Isnin.

Peluru berpandu itu adalah “senjata strategik yang sangat penting” dan dibedil sejauh 1,500 km (930 batu) dan jatuh ke perairan wilayah negara itu semasa ujian yang diadakan pada hari Sabtu dan Ahad, kata KCNA.

Ujian terbaharu ini menunjukkan kemajuan yang mantap dalam program senjata Pyongyang di tengah-tengah rintangan rundingan yang bertujuan untuk menghapuskan program peluru berpandu nuklear dan balistik Korea Utara sebagai timbal balas untuk pelepasan sekatan Amerika Syarikat (AS).

Rundingan telah terhenti sejak 2019.

“Ini akan menjadi peluru berpandu jelajah pertama Korea Utara yang secara nyata ditetapkan sebagai peranan ‘strategik’.

“Ini adalah eufemisme biasa untuk sistem berkemampuan nuklear,” kata Ankit Panda, Rakan Senior di Carnegie Endowment for Peace International yang berpusat di A.S.

Setakat ini masih belum jelas sama ada Korea Utara telah menguasai teknologi yang diperlukan untuk membangun peledak yang cukup kecil untuk dibawa pada peluru berpandu jelajah, tetapi Kim Jong Un mengatakan awal tahun ini negara itu sedang mengembangkan bom yang lebih kecil sebagai matlamat utama.

Tentera Korea Selatan tidak mendedahkan sama ada pihaknya telah mengesan ujian tersebut, tetapi mengatakan pihaknya sedang melakukan analisis terperinci dengan kerjasama Amerika Syarikat.

Ujian ini memberikan “kepentingan strategik untuk memiliki cara pencegahan yang berkesan bagi menjamin keselamatan negara kita dengan lebih kukuh dan menggunakan gerakan ketenteraan daripada pasukan musuh,” kata KCNA. – Reuters