Bendera Korea Utara di Kedutaan Korea Utara, Kuala Lumpur. Foto AFFAN FAUZI, 20 MAC 2021.

PYONGYANG – Korea Utara sekali lagi melakukan ujian peluru berpandu anti-pesawat yang baharu dibangunkan, lapor agensi berita KCNA.

Laporan itu mengatakan peluru berpandu itu dibangunkan oleh Akademi Sains Pertahanan dan ujian ini bertujuan untuk mengesahkan amalan operasi pelancar, radar dan kenderaan komando pertempuran serta prestasi pertempuran peluru berpandu yang komprehensif.

Menurut laporan itu, ujian keseluruhan sangat penting dalam mempelajari dan mengembangkan pelbagai sistem peluru berpandu anti-pesawat dan prestasi tempur peluru berpandu yang luar biasa dengan ciri-ciri tindak balas pantas dan ketepatan panduan sistem kawalan peluru berpandu serta peningkatan jarak sasaran jatuh udara yang disahkan dengan pengenalan teknologi utama baharu seperti teknologi kawalan kemudi berkembar dan mesin penerbangan double-impulse.

Pak Jong Chon, Anggota Presidium Biro Politik dan Setiausaha Jawatankuasa Pusat Parti Pekerja Korea, menyaksikan pelancaran ujian dengan pegawai-pegawai terkemuka di sektor penyelidikan saintifik pertahanan nasional.

Korea Utara telah membedil beberapa ujian peluru berpandu pada bulan September. – Xinhua