Marcus Rashford. Foto Universiti Manchester.

LONDON – Penyerang muda Manchester United, Marcus Rashford dianugerahkan gelaran Doktor Kehormat oleh University of Manchester.

Rashford, 23, adalah penerima termuda dalam sejarah penerima gelaran kehormat universiti itu.

Majlis penghargaan itu sepatutnya berlangsung pada Julai tahun lalu namun tergendala gara-gara pandemik Covid-19 tetapi kerana wabak itu, upacara dan perayaan rasmi tidak dapat dilakukan sehingga sekarang.

Anugerah berprestij itu diberikan kepada Rashford untuk kerja-kerja amalnya yang berterusan dan kempen menentang kemiskinan kanak-kanak di luar lapangan serta pencapaian sukan yang luar biasa.

Penghargaan itu adalah penghormatan tertinggi yang dapat diberikan oleh universiti dan pada usia 23 tahun, Marcus adalah penerima termuda dalam gelaran kehormatan dalam sejarah Universiti Manchester.

Dia menyertai dua legenda kelab Manchester United iaitu bekas pengurus, Sir Alex Ferguson dan bekas Sir Bobby Charlton yang pernah diberikan anugerah oleh universiti tersebut.

Ferguson turut hadir bersama keluarga Marcus untuk menyaksikan pemain antarabangsa England itu menerima anugerah dari Presiden dan Naib Canselor, Profesor Universiti Dame Nancy Rothwell. – Agensi