Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu. Foto AFFAN FAUZI, 06 SEPTEMBER 2021.

KUALA LUMPUR – Kementerian Belia dan Sukan (KBS) menyambut baik pembentangan Bajet 2022 yang turut prihatin dalam memperkasakan sukan para menjelang Sukan Paralimpik Paris 2024.

Menterinya, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, secara keseluruhan Bajet 2022 yang berjumlah RM332.1 bilion itu antara lain dapat membantu mengembangkan lagi industri sukan negara.

“Bajet 2022 menyediakan sejumlah RM332.1 bilion yang berteraskan usaha meningkatkan pendapatan dan peluang kerja rakyat serta membantu sektor perniagaan meraih manfaat daripada pembukaan semula ekonomi dalam dan luar negara yang pasti dapat membantu golongan belia dan mengembangkan lagi industri sukan negara,” kata dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Dalam Bajet 2022, Majlis Sukan Negara (MSN) diperuntukkan RM10 juta khusus untuk meningkatkan program latihan atlet para dan melaksanakan Liga Sukan Para sebagai persediaan ke Sukan Paralimpik Para 2024.

Sebanyak RM159 juta juga diperuntukkan bagi membina, menaik taraf dan menyelenggara kemudahan sukan di seluruh negara dan RM50 juta bagi pembudayaan gaya hidup aktif, ‘Fit Forever dan Hari Sukan Negara (HSN).

Sebanyak RM20 juta pula diperuntukkan bagi pembangunan e-Sukan kebangsaan termasuk RM5 juta untuk mewujudkan Pusat Kecemerlangan Sukan Dron.

Tidak ketinggalan, kerajaan memperuntukkan RM50 juta dana pembiayaan kepada pengusaha fasiliti sukan oleh Bank Simpanan Nasional dengan kadar faedah kosong peratus untuk enam bulan pertama dan moratorium untuk enam bulan.

Bajet 2022 dibentangkan oleh Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz di Dewan Rakyat, hari ini. – MalaysiaGazette