KUALA LUMPUR – Bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Udang dan bekas ADUN Pantai Kundor, Datuk Nor Azman Hassan sah menyertai parti komponen Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, 20 November ini.

Kedua-dua bekas ADUN yang dipecat UMNO itu akan mewakili PKR dan Parti Amanah Negara (Amanah).

Idris akan bertanding di DUN Asahan manakala Nor Azman akan mempertahan kerusi sama yang dimenangi di bawah UMNO pada Pilihan Raya Umum ke-14.

Nama kedua mereka diumumkan oleh Pengerusi PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada majlis memperkenalkan calon PKR dan Amanah secara langsung di laman Facebook petang ini yang turut dihadiri Presiden Amanah, Mohamad Sabu.

Anwar yang juga Presiden PKR mengumumkan 28 kerusi yang ditandingi PH pada PRN Melaka yang melibatkan pembahagian untuk DAP sebanyak lapan, Amanah (sembilan) dan PKR (11).

Semalam, DAP mengumumkan senarai calonnya lebih awal yang  mana parti itu menampilkan muka baharu, Muhammad Danish Zainudin, 25, yang akan bertanding di kerusi DUN Pengkalan Batu menggantikan Norhizam.

Pada 4 Oktober lalu, empat bekas ADUN dari kerajaan negeri menarik sokongan kepada Ketua Menteri, Datuk Sulaiman Md Ali.

Selain Idris dan Nor Azman, turut menarik sokongan itu ialah bekas ADUN Pengkalan Batu, Datuk Norhizam Hassan Baktee dan bekas ADUN Telok Mas, Datuk Noor Effandi Ahmad.

Namun nama Norhizam dan Noor Effandi tidak disenaraikan dalam pengumuman itu.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14, Nor Azman yang ketika itu mewakili Barisan Nasional (BN), menewaskan Juhari Osman dari Amanah yang bertanding dengan menggunakan logo PKR dan Abdul Halim Maidin (Pas) dengan majoriti 772 undi.

Idris pula menewaskan Mohd Lokman Abdul Gani dari PKR dengan majoriti 2,229 undi. – MalaysiaGazette