Bangunan OPEC di Vienna. foto Reuters

MELBOURNE – Harga minyak pulih daripada beberapa kerugian pada hari Rabu selepas kejatuhan mendadak pada sesi sebelumnya, ketika pengeluar utama bersiap sedia untuk membincangkan cara untuk bertindak balas terhadap ancaman permintaan bahan api ekoran penularan varian Omicron.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) AS meningkat AS$0.78 atau 1.2%, kepada AS$66.96 setong pada 0122 GMT, selepas kejatuhan 3.9% pada hari Selasa.

Sementara itu, niaga hadapan minyak mentah Brent naik AS$1.01, atau 1.5%, kepada AS$70.24 setong, selepas kejatuhan 5.4% pada hari Selasa.

Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) akan bertemu pada hari Rabu selepas 1300 GMT menjelang mesyuarat OPEC+ pada Khamis .

Walaupun beberapa penganalisis menjangkakan OPEC+ akan menghentikan rancangan untuk menambah 400,000 tong sehari bekalan pada bulan Januari berikutan potensi permintaan terjejas daripada sekatan perjalanan untuk mengekang penyebaran varian Omicron, beberapa menteri OPEC+ berkata, tidak ada keperluan untuk menukarnya.

”Pasaran terus mencari tanda-tanda sebarang kesan Omicron terhadap permintaan,” kata penganalisis komoditi ANZ Research dalam nota penyelidikannya.

Walaupun OPEC+ bersetuju untuk meneruskan peningkatan bekalan yang dirancang pada bulan Januari, pengeluar mungkin sukar untuk menambah sebanyak itu.

Tinjauan Reuters mendapati, OPEC mengepam 27.74 juta tong sehari pada November, naik 220,000 tong sehari berbanding bulan sebelumnya, tetapi itu di bawah kenaikan 254,000 tong sehari yang dibenarkan untuk anggota OPEC di bawah perjanjian OPEC+. – Reuters