Bendera China

PARIS – Laporan baharu oleh Reporters Without Borders (RSF) mendakwa China adalah “penangkap wartawan terbesar di dunia” dengan sekurang-kurangnya 127 wartawan kini sedang ditahan.

Ia berkata, negara itu sedang menjalankan “kempen penindasan yang belum pernah berlaku sebelum ini” di seluruh dunia terhadap wartawan.

China telah mewajarkan penahanan wartawan dan wartawan netizen dengan menuduh mereka mencetuskan masalah.

RSF juga menyatakan sekatan akhbar telah bertambah buruk dengan wabak Covid-19.

Sekurang-kurangnya 10 wartawan dan pengulas dalam talian telah ditahan kerana melaporkan krisis Covid-19 di Wuhan.

Salah seorang daripada mereka, bekas peguam Zhang Zhan, pada mulanya pergi ke Wuhan pada Februari 2020 selepas membaca kiriman dalam talian oleh seorang penduduk tentang kehidupan di bandar semasa wabak itu.

Sebaik sahaja tiba di sana, dia mendokumentasikan apa yang dilihatnya di jalanan dan hospital dalam siaran langsung dan tulisan walaupun diancam oleh pihak berkuasa.

Laporannya juga dikongsi secara meluas di media sosial.

Dia kemudiannya didapati bersalah kerana “memilih pertengkaran dan mencetuskan masalah” – satu pertuduhan yang biasa dilemparkan terhadap aktivis dan pemberi maklumat yang dilihat boleh menjejaskan usaha kerajaan untuk mengawal maklumat di negara ini.

Laporan 42 muka surat kumpulan advokasi itu turut menyenaraikan bagaimana pihak berkuasa China menggunakan usaha memerangi keganasan sebagai alasan untuk menahan wartawan Uighur yang melaporkan tentang Xinjiang.

China telah dituduh melakukan jenayah kemanusiaan terhadap majoriti Uighur.

Laporan itu mendakwa China juga menggunakan misi diplomatik luar negara untuk menyerang wartawan; sekatan media; penapisan topik; memaksa wartawan tempatan mengkaji ideologi Parti Komunis dan memuat turun aplikasi propaganda pada telefon mereka; dan menghalau atau menakut-nakutkan wartawan.

Wartawan BBC John Sudworth meninggalkan Beijing ke Taipei pada April berikutan tekanan dan ancaman daripada pihak berkuasa China kerana laporannya mengenai layanan China terhadap masyarakat Uighur.

China juga membatalkan lesen syarikat untuk menyiarkan berita dalam negara pada Februari.

Seorang anggota biro Bloomberg News di Beijing, Haze Fan, juga telah ditahan sejak akhir 2020, tanpa sebarang maklumat mengenai kesnya.

Dia kali terakhir dilihat diiringi dari bangunan pangsapurinya oleh pegawai berpakaian biasa kerana didakwa melanggar undang-undang keselamatan negara.

RSF meletakkan China pada kedudukan ke-177 daripada 180 dalam Indeks Kebebasan Akhbar Dunia 2021, hanya dua tempat di atas Korea Utara. – BBC