Norhaslina Abd Hamid

BERA – “Banyak kali jadi mangsa banjir, tapi kali ini lah bantuan diterima paling cepat dan banyak, kata mangsa banjir Norhaslina Abd Hamid.

Menurutnya, kediamannya yang terletak berhampiran Sungai Pahang menyaksikan beliau mengharungi banjir dua kali pada tahun lalu.

“(Saya) sangat bersyukur dapat bantuan awal oleh kerajaan. Dah biasa banjir, cuma kali ini paras lutut tapi tidak seteruk kejadian banjir 2014, jadi sempat simpan barang awal di tempat tinggi dan lebih selamat,” kata wanita berusia 30 tahun itu ketika ditemui MalaysiaGazette pada Majlis Penyerahan BWI di Dewan Konvensyen Bera bersama 477 penerima lain hari ini.

Tambah Norhaslina, Bantuan Wang Ihsan (BWI) yang diterima mencukupi bagi membantu beliau dan keluarga membeli peralatan rumah.

“Alhamdulillah bantuan cepat dan banyak ini akan digunakan untuk membeli barang yang rosak dan tambah yang mana perlu.

Katanya, banjir di Kampung Kuala Triang pada kali ini membuatkan beliau dan keluarganya memutuskan untuk tidak berpindah ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS), sebaliknya berlindung di tingkat dua rumah mereka.

“Usaha kerajaan kali ini bersungsuh, memang patut bagi awal di saat memerlukan, tak kan nak tunggu lama baru dapat?,” ujarnya.

Sementara itu, Kimah Shidi, 32, berkata, ia merupakan  pengalaman pertama beliau dan ayahnya menjadi mangsa banjir dan berpindah ke PPS berikutan rumahnya di Kampung Bongkok Orang Asli ditenggelami air pada paras lutut.

Katanya, mereka ke PPS yang ditempatkan di balai raya namun terdapat mangsa banjir melarikan diri ke kawasan yang lebih tinggi.

“Bantuan sangat memuaskan hati dan cadang nak baiki rumah supaya cantik lagi, anggaran kos dalam RM1,000,” ujarnya. – MalaysiaGazette