Pemandangan melalui tingkap penerbangan pengawasan New Zealand Defence P-3K2 Orion menunjukkan abu tebal di Pulau Nomuka di Tonga.

 

SYDNEY – Kabel telekomunikasi dasar laut yang menghubungkan Tonga ke seluruh dunia yang rosak akibat letusan gunung berapi akan mengambil masa sekurang-kurangnya sebulan untuk dibaiki, kata pemiliknya hari ini.

Tempoh yang lama untuk pemulihan itu mungkin menjejaskan usaha pemulihan bencana.

Letupan gunung berapi Hunga Tonga-Hunga Ha’apai, yang telah mengorbankan sekurang-kurangnya tiga orang telah menyebabkan gelombang tsunami merentasi Pasifik hingga hubungan ke kepulauan itu terputus pada hari Sabtu.

Sebuah kapal khas mensasarkan untuk berlepas dari Port Moresby untuk melakukan kerja-kerja pembaikan pada hujung minggu, kata Samiuela Fonua, pengerusi pemilik kabel Tonga Cable Ltd.

Tetapi masa yang diambil selama lapan atau sembilan hari belayar untuk mengumpul peralatan di Samoa dan kemudian meneruskan perjalanan ke lokasi kerosakan di kawasan letusan, Fonua berkata, keadaan akan “bertuah” jika kerja-kerja itu dapat dilakukan dalam tempoh sebulan.

”Ia mungkin lebih lama daripada itu. Kabel itu sebenarnya berada di sekitar zon gunung berapi. Kami tidak tahu … sama ada ia masih utuh atau hanyut atau tersangkut di suatu tempat di bawah air. Kami tidak tahu sama ada ia sudah terkubur lebih dalam lagi,” katanya.

Pengendali telekomunikasi Digicel berkata, rangkaian domestiknya aktif di pulau paling ramai penduduk Tonga dan ia kini tertumpu pada memulihkan sambungan antarabangsa.

Komunikasi maya yang terputus menjadikan usaha bantuan, yang telah dicabar oleh pandemik Covid-19, menjadi lebih sukar.

Situasi ini menunjukkan kelemahan kabel gentian optik dasar laut yang telah menjadi tulang belakang telekomunikasi global.

Kabel yang dibiayai oleh Bank Pembangunan Asia dan Bank Dunia bernilai AS$34 juta telah siap pada 2018 dan meningkatkan kelajuan Tonga lebih daripada 30 kali ganda, tetapi merupakan pautan tunggalnya ke seluruh dunia. – (https://www.reuters.com/world/asia-pacific/tonga-likely-spend-month-without-internet-cable-2022-01-19/)