MUDA
Foto hiasan

JOHOR BAHRU – Rundingan antara tiga parti dalam PH bersama MUDA dijangka akan dimuktamadkan dalam minggu ini.

Sinchew Daily melaporkan, calon MUDA dijangka bertanding di 10 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Johor dan PH sudah bersedia memberi laluan di sekurang-kurangnya enam kerusi.

Walau bagaimanapun, sekiranya rundingan mengenai baki empat kerusi buntu, maka PH juga mungkin bertembung dengan MUDA.

PKR dilaporkan sedia memberi laluan di Semarang dan Sri Medan, Amanah di Parit Raja dan Bukit Kepong, manakala DAP di Bukit Permai dan Machap.

Selain enam kerusi itu, MUDA juga berunding dengan PKR untuk Bukit Gambir, Kempas dan Larkin serta dengan Amanah untuk Puteri Wangsa, Bukit Pasir, Permas, Tenang dan Bukit Pasir.

MUDA dilaporkan mengharapkan PKR dan Amanah masing-masing akan memberi laluan di dua kerusi lagi.

PH sebelum ini telah bersetuju supaya PKR dan Amanah masing-masing bertanding di 20 kerusi dan DAP di 16 kerusi, termasuk mempertahankan kerusi yang menang sebelum ini. Perhitungan itu bagaimanapun tidak membabitkan MUDA.

Rundingan PH dengan MUDA bagaimanapun dianggap agak lancar kerana tiga parti PH setakat ini telah bersetuju untuk memberi laluan di enam kerusi.

Untuk rundingan di empat kerusi tambahan pula, proses dengan Amanah dilaporkan agak baik, tetapi lebih sukar dengan PKR.

Sekiranya persetujuan tidak dapat disetujui, PKR mungkin bertarung dengan MUDA di dua kawasan.

Dalam pada itu, MUDA dilaporkan akan mengunakan logo sendiri untuk bertanding walaupun akan bekerjasama dengan PH bagi menghadapi Pilihan Raya Johor. – MalaysiaGazette

2 Komen

  1. Kenapa lah muda nak layan Anwar yang dah expired tu. Buatlah gabungan lain yang sama baru sama ting-ting warisan pejuang dan muda kan lebih relevan supaya rakyat ada pilihan . Walaupun empat penjuru cubalah tawakal demi kepentingan rakyat . Biasanya rakyat ingin mencuba yang baru . Kalau ada nasib boleh jadi kerajaan pru15 insya Allah

  2. Atau pun muda tarik je dap dan amanah buat gabungan biar PKR join anak murid dia lah biar Anwar tahu langit ini tinggi atau rendahnya

Comments are closed.