Pemimpin Korea Utara Kim Jong-un melawat kilang yang menghasilkan 'sistem senjata utama'. Gambar: KCNA/Reuters

SEOUL – Korea Utara kemungkinan sedang bersedia untuk mengadakan perarakan tentera di tengah-tengah permusuhan yang memuncak ekoran pelancaran ujian peluru berpandunya baru-baru ini.

Laman web 38 North, yang terlibat secara khusus dalam kajian Korea Utara berkata, imej satelit pada 5 Februari yang diambil di lapangan terbang Mirim di Pyongyang – tempat latihan untuk perarakan tentera yang lalu menunjukkan beratus-ratus orang di padang latihan itu.

NK News, satu lagi laman web yang memantau Korea Utara, juga melaporkan terdapat tanda-tanda peningkatan persiapan untuk perarakan tentera di Pyongyang dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Laman web itu memetik sumber yang tidak didedahkan dan imejan satelit.

Korea Utara sering meraikan ulang tahun penting dengan perarakan dan paparan lain dan laman-laman web biasanya memaklumkan beberapa peristiwa yang akan datang, seperti hari lahir ke-80 Kim Jong Il minggu depan, mendiang bapa pemimpin Kim Jong-un dan hari lahir ke-110 April Kim Il Sung, mendiang datuk pemimpin Pyongyang.

Korea Utara tidak mendedahkan acara yang akan diadakan untuk menandakan ulang tahun kelahiran yang akan datang.

Tetapi pada hari lahir lalu dan ulang tahun penting negara tersebut, Korea Utara sering mengadakan perarakan askar dan sistem senjata baharu melalui plaza utama negara itu.

Bulan lalu, Korea Utara melakukan beberapa ujian peluru berpandu dalam apa yang dipanggil oleh beberapa pakar sebagai percubaan untuk meningkatkan senjatanya dan menekan pentadbiran Joe Biden untuk membuat konsesi seperti melepaskan sekatan.

Korea Utara dipercayai sedang menghentikan ujian peluru berpandu semasa penganjuran Sukan Olimpik Musim Sejuk di China, sekutu terpentingnya dan talian hayat ekonomi.

Tetapi para pemerhati meramalkan Korea Utara akan menguji senjata yang lebih besar selepas Sukan Olimpik berakhir. – AP (https://apnews.com/article/winter-olympics-sports-south-korea-pyongyang-parades-09bfa49ba10407ef0cf4672eaf3aa2a7)