Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Sebanyak 44 peratus pekerja tempatan melihat kemahiran mereka menjadi lebih relevan semasa wabak dan kadar itu adalah yang tertinggi di rantau ini berbanding Singapura (21%), China (28%) dan Hong Kong (17%).

Dapatan ini hasil tinjauan Randstad – agensi penyelesaian sumber manusia terkemuka di dunia – yang menerbitkan hasil tinjauan separuh kedua 2021 Workmonitor di Malaysia.

Tinjauan dwi-tahunan ini menonjolkan sentimen dan persepsi terkini tenaga kerja terhadap pasaran pekerjaan tempatan.

Tinjauan itu mendapati sebanyak 51 peratus responden telah dinaikkan pangkat semasa pandemik dan 23 peratus responden telah melihat keupayaan mereka memperoleh pendapatan bertambah baik.

Walau bagaimanapun, 21 peratus daripada responden telah melaporkan penurunan dalam keupayaan mereka untuk memperoleh pendapatan.

Ketua Operasi di Randstad Malaysia, Fahad Naeem berkata, walaupun kadar pekerjaan meningkat, Malaysia kekal sebagai pasaran pendek calon.

Banyak industri menghadapi cabaran pengambilan pekerja kerana ketidakpadanan antara cita-cita pertumbuhan digital syarikat dan kekurangan bakat yang layak untuk memenuhi matlamat tersebut.

”Walaupun kebanyakan tenaga kerja berpendidikan tinggi dan lebih ramai orang memasuki semula pasaran pencarian pekerjaan, calon masih kekurangan kepakaran khusus untuk merapatkan jurang kemahiran di Malaysia.

“Pandemik juga telah memburukkan lagi isu pengangguran. Walaupun terdapat tenaga kerja yang berpendidikan tinggi sejak beberapa tahun kebelakangan ini, namun masih terdapat kekurangan pekerjaan berkemahiran tinggi yang menyebabkan ada kalangan tenaga kerja menyertai pekerjaan yang tidak sepadanan.” menurutnya.

Ketika negara maju ke hadapan untuk menjadi negara yang mempunyai hubungan yang tinggi dan mengutamakan digital, terdapat keperluan kritikal untuk meningkatkan kemahiran seluruh tenaga kerja supaya lebih ramai orang layak untuk pekerjaan bernilai tinggi yang ditawarkan syarikat sekarang.

Terdapat kesedaran umum dalam kalangan pekerja bahawa terdapat keperluan untuk meningkatkan kemahiran.

Hampir sembilan daripada 10 responden berkata, perubahan dalam pasaran kerja yang telah berlaku atau dijangka akan datang telah menyedarkan mereka bahawa keperluan lebih banyak latihan dan pembangunan untuk kekal relevan.

Lebih sembilan daripada 10 responden Malaysia mahu majikan mereka atau kerajaan menyediakan ujian penilaian kemahiran supaya mereka tahu kemahiran apa yang perlu diperolehi untuk kekal bekerja.

Data tinjauan menunjukkan bahawa gelombang “Perletakan Jawatan Yang Hebat” boleh melanda seluruh Malaysia.

Peratusan responden yang bertukar majikan telah meningkat tujuh mata, daripada 29 peratus pada Mac 2021 kepada 36 peratus pada September 2021.

Bagi faktor yang mendorong pilihan kerjaya mereka, 51 peratus responden menghargai peluang pertumbuhan kerjaya, 37 peratus peluang nilai untuk memperoleh lebih banyak kemahiran yang boleh dipasarkan jangka panjang dan 30 peratus nilai bekerja untuk syarikat yang berkembang pesat.

Sebanyak 73 peratus responden akan mempertimbangkan pekerjaan yang ditawarkan oleh syarikat di luar Malaysia jika mereka boleh melaksanakan kerja itu di dalam negara.

Ini adalah yang tertinggi di rantau ini, dengan Singapura, Tanah Besar China dan Hong Kong masing-masing mengekori antara 69, 60 dan 65 peratus.

Tinjauan Randstad 2H 2021 Workmonitor telah dijalankan pada September 2021 merentasi 34 pasaran di seluruh dunia dengan sekurang-kurangnya 800 responden dalam setiap pasaran.- MalaysiaGazette