Azhar Azizan Harun

KUALA LUMPUR – Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Azhar Azizan Harun menegur dua ahli Parlimen yang menggunakan peluang bertanya dan menjawab soalan dengan berkempen politik.

Beliau menyeru wakil rakyat yang hadir agar menggunakan sepenuhnya masa diperuntukan untuk menjawab atau mengemukakan soalan berkaitan isu rakyat.

Teguran itu dibuat ke atas Ahli Parlimen Johor Bahru, Akmal Nasrullah Mohd Nasir yang mengucapkan selamat Hari Wanita terutama kepada wanita di Johor agar menggunakan kuasa undi mereka sebaiknya hujung minggu ini.

Ikmal Nasrullah juga bertanyakan kepada Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Rosol Wahid sama ada bersetuju pendapatnya yang kerajaan membelanjakan RM150 juta untuk mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor, lebih baik wang itu digunakan untuk membantu penternak ayam, menstabilkan harga bukan politik.

Rosol juga sependapat dengan Akmal memaklumkan wang RM150 juta atau RM200 juta yang diperuntukan PRN itu lebih baik digunakan dalam keadaan rakyat sakit dan banjir, Covid-19 dan sebagainya.

“Saya setuju, bukan 100 peratus, lebih 200 peratus,” kata Rosol.

Azhar Azizan kemudian mengingatkan dua wakil rakyat itu agar mengurangkan politiking dalam Dewan Rakyat sebaliknya membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan rakyat.

Akmal Nasrullah yang tidak berpuas hati dengan teguran itu menjelaskan, apa yang dibangkitkan itu adalah isu sebenar.

Katanya, rakyat Johor tertanya-tanya kenapa mendesak mereka terlibat dalam pilihan raya dalam keadaan barang keperluan semakin mahal.

“Kalau kos itu kita gunakan untuk stabilkan harga barang adalah lebih baik bagi rakyat,” katanya.

Azhar Azizan berkata, bukan itu maksudnya.

“Maksud saya, berkempen… janganlah berkempen di Dewan Rakyat,” katanya. – MalaysiaGazette