Zahidi Zainul Abidin

KUALA LUMPUR – Kementerian Komunikasi dan Multimedia mencadangkan agar mata wang digital seperti kripto dibenarkan digunakan di negara ini.

Timbalan Menterinya, Datuk Zahidi Zainul Abidin berkata, cadangan tersebut membolehkan wang digital itu digunakan untuk membantu golongan muda yang aktif dalam aktiviti perdagangan token ‘non-fungible (NFT).

“Semua ini adalah di bawah Bank Negara Malaysia (BNM) dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC). Bagaimanapun kita di pihak Kementerian Komunikasi ingin daftarkan sebab ini adalah perniagaan dan program kewangan masa depan, terutamanya buat anak muda sekarang.

“Kita berharap kerajaan dapat dan cuba ‘legalise’ (benarkan di sisi undang-undang) perkara ini supaya penyertaaan golongan anak muda dalam mata wang kripto dapat kita kembangkan dan bantu mereka dari segi penggunaan tenaga dan sebagainya,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Zahidi yang juga Ahli Parlimen Padang Besar itu berkata demikian menjawab pertanyaan lisan Syed Ibrahim Syed Noh (PH-Ledang) yang ingin tahu mengenai pendirian kerajaan dan kementerian berkaitan perdagangan dalam platform (NFT).

Putrajaya pada Disember tahun lalu berkata, kerajaan tidak mengiktiraf penggunaan mata wang kripto seperti Bitcoin dan Ethereum sebagai mata wang yang sah diperlakukan untuk digunakan dalam urus niaga harian.

Timbalan Menteri Kewangan II, Yamani Hafez Musa, berkata mata wang kripto juga bukan instrumen pembayaran yang dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia (BNM) buat masa ini. – MalaysiaGazette