Allahyarham Muhammad Saiful Ezzudin Mustafa (kiri).

KUALA LUMPUR – Pemergian Pelatih Akademi Bola Sepak Negara Mokhtar Dahari (AMD), Muhammad Saiful Ezzudin Mustafa yang meninggal dunia akibat lemas ketika mandi sungai merupakan berita duka buat warga bola sepak Malaysia apatah lagi mereka yang dekat dengan pemain remaja ini.

Remaja berusia 14 tahun yang sedang cuti semester dikatakan telah dihanyutkan oleh arus deras dan ditemui 28 jam kemudian dalam ban pasir di Kampung Sungai Limau oleh anggota pasukan mencari dan penyelamatan pada Khamis lalu.

Antara yang mencoret luahan mengenang detik-detik bersama pemain skuad AMD bawah 14 tahun adalah jurulatihnya sendiri, Ekhsan Bukharee Badarul Hisham yang menganggap Saiful sebagai seorang pemain yang gigih mengejar impian.

“Dua tahun diberikan peluang untuk melatih beliau di AMD ketika umur 13 dan 14 tahun merupakan satu penghormatan terbesar dalam dunia kejurulatihan di peringkat pembangunan ini.

“Terkejut dan sedih, itu sahaja perasaan yang boleh dinukilkan kerana beliau merupakan seorang pelatih yang amat berdedikasi dan disenangi oleh semua kawan dan jurulatih. ‘Gila’, itulah satu perkataan yang saya boleh terjemahkan kepada diri Saiful.

“Ya, beliau seorang yang gila, gila bekerja untuk mengejar impian beliau. Saiful bukan datang dari keluarga yang senang, ayah seorang tukang buat rumah, jika tiada pekerjaan tersebut, beliau menanam jagung di tanah orang dan ibunya seorang suri rumah sepenuh masa.

“Kesusahan ini bukan penghalang dan alasan untuk beliau mengejar impian sebagai seorang pemain bola sepak profesional.

“Saiful bukan seorang pelatih yang ‘banyak cakap’, beliau tahu bukan datang dari keluarga yang senang, namun matlamat beliau untuk mengejar impian tersebut tidak akan pernah luntur.

“Komitmen di atas padang yang sangat tinggi dan juga seorang yang berdisiplin di luar padang. Beliau antara pelatih yang selalu ke surau untuk solat berjemaah dan tidak pernah tinggal Al-Mulk sebelum tidur. Bagi saya, itulah antara kekuatan yang membuatkan beliau sentiasa berdedikasi.

“Perlawanan sebelum cuti semester tempoh hari merupakan perlawanan terakhir beliau dan juga terakhir buat kami melihat aksi beliau. Tiada lagi sosok yang sanggup langgar tiang gol semata untuk menyelamatkan gawang sendiri. Tiada lagi “sosok gila” di atas padang. Gila bekerja, gila untuk bersaing, gila, gila dan gila! Sentiasa memberikan komitmen 200%!

“Satu kehilangan besar buat kami dari warga NFDP & AMD. Saya berharap agar keluarga Almarhum Saiful diberikan kekuatan dan sentiasa dilindungi rahmat Tuhan.

“Buat Saiful, selamat bersemadi dan beristirehat di sana. Kegilaan awak, inspirasi buat kami ! Terima kasih atas perkenalan selama 2 tahun ini, terima kasih kerana memberikan sepenuh jiwa buat pasukan dan juga untuk semua jurulatih, terima kasih segalanya! Saiful kebanggaan kami.

“Isnin minggu hadapan merupakan hari pertama kami menjalani sesi latihan selepas seminggu cuti semester. It’s hard to forget someone who gave you so much to remember. The two hardest thing to say in life is hello for the first time and goodbye for the last.

“Sehingga kita berjumpa kembali di tempat yang kekal abadi. Al-Fatihah,” ” tulis Ekhsan menerusi status Facebook miliknya. – MalaysiaGazette