Bendera Iran, foto Reuters

DUBAI – Iran mengenakan sekatan ke atas 24 lagi rakyat Amerika Syarikat (AS), termasuk bekas Panglima Tentera Darat George Casey dan bekas peguam Presiden Donald Trump, Rudy Giuliani, ketika rundingan berbulan-bulan untuk memulihkan perjanjian nuklear 2015 terhenti.

Hampir semua orang yang dinamakan adalah pegawai yang berkhidmat semasa pentadbiran Trump, individu mengenakan sekatan ke atas pegawai, ahli politik dan syarikat Iran dan menarik AS daripada perjanjian nuklear Iran dengan kuasa dunia.

Dalam satu kenyataan yang disiarkan oleh media tempatan, Kementerian Luar Iran menuduh rakyat AS yang dikenakan sekatan – yang juga termasuk beberapa tokoh perniagaan dan ahli politik – menyokong “kumpulan” menentang Iran dan “tindakan penindasan” lain di rantau ini.

Sebelas bulan rundingan secara tidak langsung antara Iran dan AS di Vienna untuk menyelamatkan perjanjian 2015 telah terhenti kerana kedua-dua pihak mengatakan keputusan politik diperlukan oleh Tehran dan Washington untuk menyelesaikan isu-isu yang selebihnya.

Sekatan itu membenarkan pihak berkuasa Iran merampas mana-mana aset yang dipegang oleh individu-individu berkenaan di Iran, tetapi ketiadaan aset sedemikian bermakna langkah itu mungkin simbolik.

Jeneral Austin Scott Miller, bekas komander tentera A.S. di Afghanistan, bekas Setiausaha Perdagangan A.S. Wilbur Ross, dan beberapa bekas duta adalah antara pegawai yang disasarkan dalam sekatan baharu Iran. – Reuters (https://www.reuters.com/world/middle-east/iran-imposes-sanctions-15-us-officials-nuclear-talks-stall-2022-04-09/)