Dua wanita melalui poster kempen Marine Le Pen dan President Emmanuel Macron. foto Reuters

PARIS – Rakyat Perancis mengundi hari ini dalam pusingan pertama pilihan raya presiden, dengan calon sayap kanan Marine Le Pen menimbulkan ancaman yang tidak dijangka kepada Presiden Emmanuel Macron.

Sehingga beberapa minggu lalu, tinjauan pendapat menunjukkan kemenangan mudah bagi Kesatuan Eropah yang pro-Eropah, kubu kuat Macron, yang disumbangkan oleh diplomasi aktifnya ke atas Ukraine, pemulihan ekonomi yang kukuh dan kelemahan pembangkang yang berpecah-belah.

Tetapi kemasukan lewat ke dalam kempen itu, dengan hanya satu perhimpunan besar, walaupun penyokongnya mendapati kurang memberangsangkan dan tumpuannya pada rancangan yang tidak popular untuk meningkatkan umur persaraan, telah menjejaskan kedudukan presiden.

Ditambah pula dengan kenaikan inflasi yang mendadak.

Sebaliknya, Le Pen yang anti-imigresen, berhaluan kanan eurosceptic telah melawat Perancis dengan yakin.

Malah, para penyokongnya melaungkan “Kami akan menang! Kita akan menang!”.

Le Pen yang memberi tumpuan selama berbulan-bulan terhadap isu kos sara hidup dan penurunan besar dalam sokongan untuk pesaingnya iaitu Eric Zemmour.

Yang pasti, tinjauan pendapat masih melihat Macron mendahului pusingan pertama dan memenangi pusingan kedua menentang Le Pen pada 24 April.

Namun, beberapa tinjauan kini mengatakan situasi ini berada dalam margin kesilapan.

Undian bermula pada jam 8 pagi (0600 GMT) dan berakhir pada 1800 GMT, pada masa itu pengundian pertama keluar akan diterbitkan.

Tinjauan sedemikian biasanya sangat dipercayai di Perancis.

“Kami sudah bersedia dan Perancis bersama kami,” kata Le Pen kepada penyokong yang bersorak dalam perhimpunan pada hari Khamis, menggesa mereka untuk membuang undi untuknya untuk memberikan “hukuman yang adil yang mereka yang gagak mentadbir”.

Macron, 44 dan memegang jawatan sejak 2017, menghabiskan hari-hari terakhir berkempen cuba menegaskan bahawa program Le Pen tidak berubah walaupun terdapat usaha untuk melembutkan imejnya dan parti National Rally.

“Asasnya tidak berubah: ia adalah program perkauman yang bertujuan untuk memecahbelahkan masyarakat dan sangat kejam,” katanya kepada akhbar Le Parisien.

Le Pen menolak dakwaan perkauman dan berkata, dasar beliau akan memberi manfaat kepada semua rakyat Perancis, tanpa mengira asal usul mereka.

Dengan mengandaikan bahawa Macron dan Le Pen akan ke pusingan akhir, presiden dijangka menghadapi masalah.

Ramai pengundi sayap kiri telah memberitahu peninjau bahawa, tidak seperti pada 2017, mereka tidak akan membuang undi untuk Macron semata-mata untuk mengelakkan Le Pen daripada kuasa.

Macron perlu memujuk mereka untuk mengubah fikiran dan mengundinya pada pusingan kedua.

Undian hari Ahad akan menunjukkan siapa yang akan dipilih oleh bilangan pengundi yang belum membuat keputusan yang luar biasa tinggi dan sama ada Le Pen, 53, boleh melebihi ramalan tinjauan pendapat dan menduduki tempat teratas pada pusingan pertama. – Reuters (https://www.reuters.com/world/europe/macron-faces-tough-fight-france-votes-sunday-2022-04-10/)