CIMB Bank di Kuala Lumpur

KUALA LUMPUR – CIMB Bank Bhd dan CIMB Islamic Bank Bhd telah mengukuhkan penawaran mereka untuk pelanggan baharu dan mewah di rantau ASEAN dan menyasarkan untuk meningkatkan aset di bawah pengurusan (AUM) di bawah segmen Preferred kumpulan perbankan itu  menjelang 2025.

Kumpulan perbankan CIMB itu berkata, jumlah pasaran kekayaan ASEAN menjana hasil tahunan kira-kira RM40 bilion, dan dijangka berkembang pesat antara 2020 dan 2025 dengan unjuran kadar pertumbuhan tahunan terkumpul lebih 13 peratus.

“Oleh itu, bank meningkatkan dalam menyediakan perkhidmatan yang terbaik dan penyelesaian yang disesuaikan untuk memenuhi keperluan segmen ASEAN baharu dan mewah yang berubah-ubah hari ini.

“Ini termasuk akses kepada CIMB Preferred Preferential Rates, yang menawarkan kadar pembiayaan yang menarik, pelaburan, produk bankasurans dan banktakaful serta portfolio yang disesuaikan kepada pelanggan, disokong oleh pandangan untuk membantu pelanggan mencapai matlamat kewangan mereka,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Perbankan Pengguna Kumpulan Samir Gupta berkata, apabila kategori baharu untuk individu dan keluarga mewah wujud dengan keperluan dan jangkaan yang berbeza, kumpulan telah menilai semula pendekatan kumpulan kekayaan tradisional kepada segmen pelanggan dan menyelaraskan semula CIMB Preferred untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan di ASEAN.

“Melalui CIMB Preferred, kami menyasarkan untuk menjadi bank pilihan kepada pelanggan baharu dan mewah di rantau ini dengan memberikan nasihat dan pengalaman yang berbeza, disokong oleh francais ASEAN kami yang kukuh.

“Cadangan kami akan menyokong pertumbuhan aspirasi perniagaan mewah CIMB secara keseluruhan, yang telah kami kenal pasti sebagai bidang tumpuan utama di bawah Pelan Strategik Forward23+ kami,” katanya.

Menurut kumpulan itu, cadangan CIMB Preferred, yang merangkumi pelanggan Preferred dan Private Banking, turut memerlukan pelaburan dalam teknologi untuk meningkatkan keupayaan digitalnya dan menambah lebih ramai pengurus perhubungan untuk meningkatkan pengalaman pelanggan.

CIMB juga terus mengembangkan penawaran kekayaan Islamnya untuk meraih permintaan yang semakin meningkat dengan lebih baik untuk menggabungkan prinsip Syariah dalam proses perancangan kewangan, yang meliputi penciptaan, pengumpulan, perlindungan dan pengagihan kekayaan.

“Penyelesaian Islamic Wealth Management CIMB menawarkan rangkaian luas produk dan perkhidmatan patuh Syariah, seperti produk deposit, produk pembiayaan, produk pelaburan, banktakaful, pembayaran zakat dan wakaf,” katanya.

Dalam perkembangan lain, kumpulan perbankan itu berkata pihaknya merancang untuk mengembangkan asas pelanggannya di Singapura sebagai pasaran hab untuk pelanggan perbankan dalam dan luar pesisir.

“Pelanggan akan mendapat manfaat daripada akses yang lancar ke pasaran lain dengan penyelesaian pembiayaan rentas sempadan yang pelbagai untuk mengurus dan mengembangkan kekayaan mereka serta memberi tumpuan kepada keperluan dan matlamat mereka dengan lebih baik,” katanya. – MalaysiaGazette