Depot Tahanan Imigresen Sungai Bakap.

BANDAR BAHARU – Polis akan merakamkan keterangan pegawai serta anggota imigresen yang bertugas ketika kejadian tahanan etnik Rohingya meloloskan diri dari Depot Tahanan Imigresen Sungai Bakap di Relau di sini, semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah, Datuk G Suresh Kumar berkata, selain mereka keterangan beberapa anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) yang bertugas pada hari tersebut turut akan dirakamkan.

“Keterangan semua mereka akan diambil hari ini bagi melengkapkan siasatan,” katanya ketika ditemui pemberita di Ibu Pejabat Polis Daerah Bandar Baharu di sini, hari ini.

Suresh Kumar.

Tambah Suresh Kumar, pihaknya juga sedang menjalankan siasatan terhadap tahanan yang meloloskan diri bagi melengkapkan kertas siasatan untuk diserahkan kepada Timbalan Pendakwa Raya (DPP).

“Keterangan mereka dirakam sejak semalam dan kita akan serahkan kepada DPP sebaik semua siasatan lengkap untuk arahan lanjut.

“Kesemua tahanan etnik Rohingya itu didapati melakukan jenayah mengikut Seksyen 223/224 Kanun Keseksaan dan 147 akta yang sama,” jelas beliau.

Terdahulu, polis mengesahkan sedang mengesan 130 tahanan etnik Rohingya yang meloloskan diri dari tahanan itu.

Ketua Polis Kedah, Komisioner Wan Hassan Wan Ahmad berkata, 130 tahanan yang masih bebas itu membabitkan 99 lelaki, 21 wanita serta masing-masing lima kanak-kanak perempuan dan lelaki. – MalaysiaGazette