Ahli keluarga Wilbert Mora, seorang pegawai polis New York yang dibunuh oleh seorang penjenayah pada Januari lalu. Foto Getty ImagesAhli keluarga Wilbert Mora, seorang pegawai polis New York yang dibunuh oleh seorang penjenayah pada Januari lalu. Foto Getty Images

WASHINGTON – Kes pembunuhan anggota polis meningkat hampir 60% pada 2021, di tengah-tengah peningkatan jenayah kekerasan di seluruh Amerika Syarikat (AS), menurut Pengarah Biro Siasatan Persekutuan (FBI), Christopher Wray.

Dalam wawancara 60 Minit, Wray berkata, 73 pegawai terbunuh semasa menjalankan tugas tahun lepas.

Pembunuhan dalam semua jenis di seluruh AS telah meningkat secara mendadak sejak 2019.

Wray berkata, keganasan terhadap polis adalah “fenomena” yang “tidak mendapat perhatian yang mencukupi”.

Beliau berkata, seorang anggota polis dibunuh setiap lima hari dan sekitar 1,000 orang penjenayah dibunuh oleh polis setiap tahun, walaupun hanya sebahagian kecil kes yang membawa kepada tuduhan jenayah.

Menurut beliau, beberapa kes keganasan terhadap polis berkaitan dengan masalah jenayah kekerasan.

Tetapi, beliau berkata, pihak berkuasa percaya peratusan amaran pembunuhan anggota polis yang disasarkan dan
“dibunuh secara diserang hendap atau ditembak semasa melakukan rondaan” sangat membimbangkan.

“Memakai lencana tidak sepatutnya menjadikan anda sasaran,” tambahnya.

Namun idak mendedahkan berapa ramai daripada 73 pegawai itu disasarkan dengan cara demikian.

Pada Januari, bagaimanapun, Perintah Persaudaraan Polis (FOP) berkata, 103 “serangan gaya serang hendap” ke atas pegawai berlaku pada tahun 2021, mengakibatkan 130 pegawai ditembak dan 30 terbunuh.

Pada 2020, data FBI sendiri menganggarkan pembunuhan meningkat 29% berbanding 2019, peningkatan paling ketara sejak rekod peringkat kebangsaan dilaksanakan pada 1960.

Pada asas per kapita, jumlah 6.5 pembunuhan bagi setiap 100,000 orang pada tahun 2020 adalah lebih rendah daripada paras tertinggi 9.8 bagi setiap 100,000 yang ditetapkan pada tahun 1991.

Analisis berasingan data daripada 22 bandar yang dikeluarkan oleh Majlis Keadilan Jenayah pada Januari mendapati pembunuhan naik 5% pada 2021 dan telah meningkat 44% sejak 2019.

“Kami melihat semakin ramai juvana melakukan jenayah ganas dan itu sudah tentu menjadi isu. Kami melihat sejumlah tertentu penyeludupan senjata api antara negeri,” katanya.

Walaupun bilangan orang yang dibunuh oleh pegawai lebih sukar untuk dikesan, satu pengiraan dari Washington Post menganggarkan kira-kira 1,000 orang telah ditembak mati oleh polis dalam setiap tujuh tahun yang lalu.

Sehingga 1 April, data FOP menunjukkan bahawa 17 pegawai telah ditembak dan dibunuh setakat ini pada 2022.

Dalam insiden berprofil tinggi pada Januari, dua anggota Jabatan Polis New York maut ditembak selepas bertindak panggilan mengenai gangguan rumah tangga di bangunan pangsapuri Manhattan. – BBC (https://www.bbc.com/news/world-us-canada-61218611)