Kim Jong Un melawat sebuah kilang amunisi yang menghasilkan "sistem senjata utama" di lokasi yang tidak didedahkan di Korea Utara, foto Reuters

SEOUL – Korea Utara akan mempercepatkan pembangunan senjata nuklearnya, kata pemimpinnya Kim Jong Un pada perarakan tentera yang mempamerkan peluru berpandu balistik antara benua (ICBM), kata agensi berita KCNA.

Perarakan itu diadakan semasa sambutan ulang tahun penubuhan angkatan tentera Korea Utara dan semasa Pyongyang meningkatkan ujian senjata serta mempamerkan kuasa ketenteraan.

“Kuasa nuklear Korea Utara mesti bersedia untuk melaksanakan misi bertanggungjawab dan pencegahan uniknya pada bila-bila masa,” kata Kim kepada perhimpunan itu, lapor KCNA.

Misi asas pasukan nuklear Korea Utara adalah menghalang perang, tetapi ia mungkin bukan satu-satunya fungsinya jika negara lain melaksanakan sesuatu yang tidak diingini, tambahnya.

Perarakan itu menampilkan ICBM terbesar Korea Utara, Hwasong-17, lapor KCNA.

Peluru berpandu besar itu diuji untuk kali pertama bulan lalu, tetapi pegawai di Korea Selatan percaya usaha untuk menjalankan ujian penuh berakhir dengan letupan di Pyongyang.

Media negara Korea Utara belum mengeluarkan imej perarakan pada hari Isnin, tetapi acara itu sering memaparkan senjata yang belum pernah ditunjukkan sebelum ini. – Reuters (https://www.reuters.com/world/asia-pacific/nkorea-displays-icbms-parade-vows-boost-nuclear-arsenal-2022-04-26/)