Liridon Krasniqi (kanan).

KUALA LUMPUR – Pemain naturalisasi negara, Liridon Krasniqi meluahkan rasa sediah selepas dia tidak tersenarai dalam skuad akhir bagi beraksi dalam saingan kelayakan Piala Asia 2023 yang akan bermula Rabu ini.

Menerusi laman media sosial Instagram Story miliknya, Liridon memuatnaik gambar Stadium Nasional Bukit Jalil dari bahagian luar disertakan dengan emoji sedih.

Ketua jurulatih skuad kebangsaan, Kim Pan-gon telah menyenaraikan 23 pemain yang akan membawa cabaran pasukan negara.

Sebelum ini, pemain berusia 30 tahun itu sebelum ini menerima kritikan hebat dari ramai pihak khususnya peminat bola sepak tanah air selepas menampilkan prestasi kurang memberangsangkan ketika dua perlawanan persahabatan antarabangsa menentang Brunei dan Hong Kong.

Liridon digugurkan bersama penjaga gol Kalamullah Al-Hafiz Mat Rowi, Afiq Fazail, Kogileswaran Raj, Shahrul Nizam Ros Hasni, Norshahrul Idlan Talaha serta Syahmi Safari.

Syahmi terdahulu telah dilepaskan daripada kem latihan pusat pada 31 Mei lalu kerana masalah kesihatan sekaligus tidak cergas untuk beraksi bersama pasukan negara.

Turut terpilih dalam senarai akhir 23 pemain itu ialah seorang lagi penyerang naturalisasi, Guilherme De Paula.

Dia menjaringkan satu gol ketika aksi persahabatan menentang Brunei dan difahamkan telah berjaya memikat Kim Pan-gon dalam aksi persahabatan tertutup menentang Negeri Sembilan baru-baru ini.

Seorang lagi pemain naturalisasi, Mohamadou Sumareh turut tersenarai dalam skuad akhir meskipun beliau tidak menampilkan prestasi terbaik ketika dua aksi persahabatan yang dihadapi sebelum ini.

Seramai 30 pemain telah menyertai kem latihan pusat sejak 20 Mei lalu.

Pemain yang tidak terpilih ini tetap akan berada dalam senarai bersedia sekiranya terdapat penggantian pemain perlu dilakukan.

Harimau Malaya dijadualkan bertemu Turkmenistan pada Rabu ini, Bahrain (11 Jun) dan Bangladesh (14 Jun), di mana kesemua perlawanan berlangsung di Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Hanya juara kumpulan dan naib juara terbaik akan layak secara automatik ke Piala Asia 2023. – MalaysiaGazette