Gambar hiasan

Saudara pengarang,

Menteri, seperti semua ahli politik lain dipilih untuk berkhidmat kepada rakyat dan membantu menjadikan negara lebih baik dari segi infrastruktur, pelaburan langsung asingĀ  dan kesejahteraan keseluruhan rakyat Malaysia.
Pada masa lalu, kita telah melihat ramai Menteri yang tidak berkemampuan yang langsung tidak berkelayakan dan tidak dapat menjalankan tugasnya.
Malah, dalam Kabinet sekarang, terdapat sebilangan “kayu mati” (dead wood) yang tidak bekerja dan tidak sepatutnya berada di sana sama sekali.
Sebagai pengundi, saya tertanya-tanya mengapa wang pembayar cukai yang susah payah digunakan untuk membayar gaji mereka yang tidak bekerja ini.
Seorang menteri haruslah seseorang yang membawa manfaat kepada negara dan setiap individu, bukan seseorang yang duduk di pejabatnya, memanaskan kerusi dan tidak melakukan apa-apa.
Dalam hal ini, saya merasakan isu kuota Menteri bagi setiap parti politik tidak sepatutnya menjadi isu, sebaliknya perlu berdasarkan kepada siapa yang layak dan mampu menjalankan tugas.
Hanya kerana parti tertentu memenangi sejumlah kerusi, tidak bermakna ia mempunyai calon yang sesuai untuk memegang jawatan menteri.
Jawatan menteri harus diberikan kepada mereka yang layak, berkebolehan dan sanggup melakukan tugas dengan berkesan, bukan kepada setiap “Tom, Dick dan Harry” yang membazirkan wang pembayar cukai.
Kita tidak boleh melantik babun menjadi menteri hanya kerana isu kuota.
Malaysia adalah sebuah negara yang hebat dan dia kini bangkit setelah dilanda Covid-19 dan untuk mencapainya, kita memerlukan pemimpin yang sebenar dan berkebolehan. Pemimpin yang buta warna dan bekerja untuk kebaikan semua.
Perkara terakhir yang kita perlukan ialah babun meraba-raba tanpa tahu dalam kegelapan dan akhirnya tidak mencapai apa-apa, tetapi memperkayakan dirinya.
Jangan memberi tekanan kepada Perdana Menteri kita untuk menjalankan tugasnya dan mereka yang mempunyai kepentingan peribadi tidak sepatutnya dipilih semula.
Sungguh mendukacitakan membaca jenis ugutan terselubung yang dibuat sesetengah pihak terhadap perdana menteri kita. Pengundi, ambil perhatian dan marilah bersama-sama memastikan individu yang tidak bertanggungjawab ini tidak dipilih semula.
Augustine Abdullah Peters

1 Komen

  1. Yg gila kuasa ni Muhyidin dan kuncu2 dia…dah lah kerajaan penuh dengan menteri2 yg makan gaji buta dan bodoh..cth mcm Menteri Pertanian dan Menteri KPDNKK dari Bersatu…tu belum kira kuota dari PAS lg..cth Duta ke Asia Barat Bertaraf Menteri..apa kerja dia? Dah berapa bilion pelaburan dari Asia Barat dibawa masuk ke Malaysia? Tak ada apa pun…makan gaji buta! berserban berjubah tp tak sedarkah makan gaji buta tu HARAM!

Comments are closed.