Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Kerja-kerja penambahbaikan sistem bekalan air di Kolam Air Bukit Dengkil yang telah dimulakan pada jam 9 pagi tadi akan menyebabkan gangguan bekalan air berjadual di 47 kawasan di Wilayah Petaling.

Bekalan air dijangka pulih sepenuhnya pada jam 9 pagi esok, kata Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor).

Menurutnya, kerja-kerja penambahbaikan sistem bekalan air ini akan siap pada jam 9 malam ini namun bekalan air akan mula disalurkan secara berperingkat-peringkat kepada para pengguna setelah sistem bekalan air distabilkan.

Tempoh masa gangguan dan pemulihan bekalan air di kawasan-kawasan yang terjejas adalah berbeza bergantung kepada jarak lokasi premis pengguna dan tekanan air pada sistem agihan bekalan air.

Air Selangor akan menggerakkan lori-lori tangki air ke kawasan-kawasan yang terjejas dengan memberikan keutamaan kepada premis-premis kritikal seperti hospital, pusat dialisis dan upacara pengebumian.

Bagi pelanggan komersial pula, pembelian air menggunakan lori tangki air masing-masing akan dibuka di satu stesen pengisian air setempat.

Pelanggan komersial boleh membuat pembayaran untuk pembelian air tersebut di Jalan TPP 5/17, Taman Perindustrian Puchong. – MalaysiaGazette