Gambar hiasan

LONDON – Harga minyak jatuh pada hari Rabu berikutan berita rancangan Presiden Joe Biden untuk mengurangkan kos bahan api untuk pemandu dan di tengah-tengah kebimbangan mengenai potensi kemelesetan ekonomi selepas kenaikan kadar faedah oleh Bank Pusat baru-baru ini, yang turut menjejaskan ekuiti.

Niaga hadapan minyak mentah Brent susut AS$7.49, atau 6.5%, menjelang 1313 GMT pada AS$107.16 setong, kejatuhan terbesar dari segi peratusan dalam tiga bulan.

Manakala niaga hadapan West Texas Intermediate (WTI) AS jatuh AS$7.74, atau 7.1%, kepada AS$101.78, kejatuhan harian terbesarnya dari segi peratusan sejak 9 Mac.

Kedua-dua kontrak masing-masing mencecah paras terendah sejak 19 dan 11 Mei.

Harga minyak sering bergerak seiring dengan saham, yang turut terjejas apabila pelabur menilai bagaimana kenaikan kadar faedah yang direka untuk menyejukkan inflasi yang melambung tinggi mungkin menghalang pemulihan ekonomi apabila sekatan wabak telah berkurangan.

Biden dijangka meminta Kongres untuk mempertimbangkan penggantungan tiga bulan cukai persekutuan AS$0.18.4 setiap gelen ke atas petrol dan menyeru negara-negara untuk menangguhkan cukai bahan api mereka, kata seorang pegawai kanan pentadbiran.

Penggubal undang-undang kedua-dua parti utama telah menyatakan tentangan untuk menggantung cukai persekutuan.

Penganalisis komoditi Commerzbank Carsten Fritsch berkata, jika berjaya, pemotongan cukai berkemungkinan “menyokong harga dengan merangsang permintaan untuk petrol”.

Penganalisis PVM Stephen Brennock berkata, walaupun harga pengguna yang lebih rendah boleh dilihat sebagai isyarat permintaan yang menaik, pemotongan cukai juga boleh mendorong jangkaan langkah selanjutnya oleh pentadbiran Biden untuk menyejukkan kenaikan harga tenaga.

Biden dijangka membuat pengumuman pada 1800 GMT.

White House meminta ketua pegawai eksekutif tujuh syarikat minyak ke mesyuarat minggu ini untuk membincangkan cara meningkatkan kapasiti pengeluaran dan mengurangkan harga bahan api sekitar AS$5 segelen kerana mereka mencatatkan keuntungan.

Ketua Pegawai Eksekutif Chevron Michael Wirth berkata, mengkritik industri minyak bukanlah cara untuk menurunkan harga bahan api dan kerajaan perlu mengubah pendekatannya.- Reuters