Gambar hiasan. foto Agensi

SINGAPURA – Harga minyak susut lebih daripada AS$1 setong hari ini berikutan kebimbangan ekonomi global menjejaskan prospek permintaan minyak, sementara pelabur memantau mesyuarat G7 minggu ini, kemungkinan ada perkembangan eksport minyak Rusia dan pemulihan perjanjian nuklear Iran.

Niaga hadapan minyak mentah Brent susut AS$1.42, atau 1.3%, kepada AS$111.70 setong menjelang 0010 GMT selepas melantun semula 2.8% pada hari Jumaat.

Minyak mentah Amerika Syarikat, West Texas Intermediate pula diniagakan sebanyak
AS$106.08 setong, turun AS$1.54, atau 1.4%, berikutan kenaikan 3.2% pada sesi sebelumnya.

Kedua-dua kontrak mencatatkan penurunan mingguan kedua minggu lalu apabila kenaikan kadar faedah dalam ekonomi utama mengukuhkan dolar dan menimbulkan kebimbangan berlaku kemelesetan.

Bagaimanapun, harga minyak kekal disokong dengan baik melebihi AS$100 setong kerana bekalan minyak mentah dan produk minyak kekal ketat selepas sekatan Barat menyebabkan minyak Rusia tidak dapat dibeli oleh sesetengah pembeli.

Pemimpin negara kaya Kumpulan Tujuh (G7) dijangka membincangkan langkah untuk menangani kenaikan harga tenaga dan menggantikan import minyak dan gas Rusia, serta sekatan selanjutnya bagi tidak memburukkan lagi inflasi.

Langkah-langkah ini termasuk kemungkinan had harga pada eksport minyak mentah dan produk minyak Rusia yang bertujuan untuk mengekang pendapatan Rusia sambil mengurangkan kerosakan kepada ekonomi lain.

“Tidak jelas sama ada had harga akan mencapai hasil ini.

“Masih tiada apa yang menghalang Rusia daripada mengharamkan minyak dan eksport produk ditapis ke ekonomi G7 sebagai tindak balas kepada mengehadkan harga, memburukkan lagi keadaan kekurangan bekalan minyak global dan pasaran produk ditapis,” kata penganalisis Commonwealth Bank of Australia Vivek Dhar dalam nota penyelidikannya.

G7 juga akan membincangkan prospek menghidupkan semula rundingan nuklear Iran selepas ketua dasar luar Kesatuan Eropah bertemu pegawai kanan di Tehran untuk cuba menyahsekat rundingan yang terhenti, kata seorang pegawai Presiden Perancis pada Ahad. – Reuters