Pesawat British Airways. Foto Reuters

LONDON – British Airways telah membatalkan 1,500 lagi penerbangan, kebanyakannya dalam bulan Julai.

Pembatalan yang dibuat sejak beberapa minggu lalu itu menjejaskan berpuluh-puluh ribu penumpang yang mahu berlepas pada musim panas ini dari Heathrow dan Gatwick.

Industri penerbangan telah bergelut dengan kekurangan kakitangan kerana permintaan untuk perjalanan udara yang melonjak semula.

British Airways telah mengeluarkan 10% penerbangan berjadual antara April dan Oktober, tetapi malangnya lebih banyak pengurangan perlu dilakukan.

Jurucakap syarikat penerbangan itu, yang merupakan syarikat penerbangan terbesar di UK berkata: “Kami mengambil tindakan untuk mengurangkan jadual musim panas pada awal tahun ini untuk memberi notis sebanyak mungkin tentang sebarang perubahan pada rancangan perjalanan mereka.

“Memandangkan seluruh industri penerbangan terus menghadapi tempoh yang paling mencabar dalam sejarahnya, malangnya syarikat perlu melakukan pengurangan penerbangan,” katanya.

Syarikat penerbangan itu berkata, ia sedang berhubung dengan pelanggan untuk “meminta maaf dan menawarkan tempahan semula atau mengeluarkan bayaran balik penuh”.

Pembatalan penerbangan yang berlaku menjelang tarikh akhir Jumaat ini, diumumkan bulan lepas oleh Jabatan Pengangkutan (DfT), untuk memberi peluang kepada syarikat penerbangan menggunakan slot lapangan terbang pada musim panas memandangkan BA yakin tidak dapat beroperasi penuh.

Slot lapangan terbang memberi syarikat penerbangan kebenaran untuk berlepas atau mendarat pada masa tertentu pada hari tertentu.

Dalam keadaan biasa, syarikat penerbangan berisiko kehilangan slot – dan menjejaskan perniagaan mereka – jika mereka membatalkan penerbangan.

Pada hari Rabu, British Airways juga terjejas oleh ‘campur tangan jadual’ yang jarang berlaku oleh Lapangan Terbang Heathrow.

Heathrow meminta syarikat penerbangan untuk mengurangkan 30 penerbangan daripada jadual pagi Khamis kerana dijangka lebih ramai penumpang.

Langkah itu untuk memastikan lapangan terbang mempunyai kakitangan keselamatan yang mencukupi yang bertugas untuk jumlah penumpang.

Pembatalan itu berlaku apabila beratus-ratus kakitangan daftar masuk British Airways di Heathrow memutuskan tarikh mogok yang boleh menjejaskan lagi tempoh perjalanan puncak cuti sekolah musim panas.

Banyak pekerjaan dalam industri penerbangan hilang semasa pandemik Covid-19 dan merekrut kakitangan yang mencukupi tepat pada masanya untuk menangani lonjakan permintaan untuk perjalanan telah terbukti sukar bagi syarikat penerbangan dan lapangan terbang.

Gatwick telah pun berkata, ia akan mengurangkan bilangan penerbangan semasa musim panas kerana kekurangan kakitangan.

Dan Lapangan Terbang Manchester telah memberi amaran ia tidak akan dapat kembali kepada piawaian pra-pandemi sehingga musim luruh.

Beribu-ribu penumpang terjejas akibat pembatalan penerbangan pada saat-saat akhir sepanjang Easter dan cuti separuh penggal. – BBC