Gambar hiasan.

NEW DELHI – Seorang wanita Amerika Syarikat ditahan selepas mendakwa dia diculik.

Wanita berusia 27 tahun itu telah memalsukan penculikan sendiri dengan ‘memeras ugut’ ibu bapanya supaya menghantar wang selepas dia kehabisan tunai, kata polis.

Dia tiba di India pada 3 Mei lalu, menurut laporan media.

Polis di ibu negara India, Delhi, telah menahan seorang wanita Amerika kerana didakwa melakukan penculikan sendiri.

Wanita berusia 27 tahun itu memalsukan penculikannya untuk “memeras ugut” ibu bapanya supaya menghantar wang selepas dia kehabisan wang tunai, kata polis.

Wanita itu telah sampai ke India pada 3 Mei, menurut laporan media tempatan.

Dia menelefon ibunya pada 7 Julai dan mendakwa dia diserang oleh seorang lelaki, lapor NDTV.

Polis di New Delhi mula menyiasat keberadaannya selepas Kedutaan Amerika Syarikat menghantar aduan daripada keluarganya kepada mereka.

Mereka mengesan alamat IP dari mana wanita itu telah menghantar emel kepada perkhidmatan warganegara Amerika Syarikat dan membuat panggilan video kepada ibunya, lapor akhbar Indian Express.

Berdasarkan pengesanan itu, polis telah menahan seorang lelaki berusia 31 tahun dari Nigeria.

Lelaki itu telah mendedahkan wanita itu tinggal di sebuah apartmen di Noida, di pinggir New Delhi.

“Selepas menyelamatkannya, terbongkar bahawa wanita berkenaan telah merancang kejadian itu untuk memeras ugut ibu bapanya,” kata Timbalan Pesuruhjaya polis New Delhi, Amrutha Guguloth, kepada Indian Express.

Polis berkata, wanita yang berasal dari Washington DC itu telah bertemu lelaki Nigeria melalui Facebook dan telah tinggal bersama sejak tiba di India.

Mereka juga mendapati visa wanita dan pasport lelaki itu telah tamat tempoh.

Polis berkata, mereka akan mengambil tindakan terhadap kedua-duanya kerana tinggal di India tanpa dokumen yang sah. – BBC