Pesawat Pakistan International Airlines. Foto Airlive. net

TEHRAN – Dua pesawat Pakistan International Airlines (PIA) nyaris berlanggar di udara apabila kedua-duanya terbang secara dekat antara satu sama lain di atas ruang udara Iran.

Kejadian itu berlaku pada Ahad lalu.

Menurut laporan itu, kedua-dua pesawat penumpang PIA berada di laluan dan ketinggian yang sama ekoran kecuaian kawalan trafik udara Iran.

Berdasarkan perincian, sebuah PIA Boeing 777 sedang dalam perjalanan dari Islamabad ke Dubai manakala pesawatAirbus A320 menuju dari Doha ke Peshawar ketika terbang dekat dengan secara berbahaya di atas ruang udara Iran berhampiran Emiriah Arab Bersatu.

Semasa kejadian, Kapten Samiullah sedang menerbangkan Airbus A-320 manakala Boeing 777 dipandu Kapten Athar Haroon.

Sistem Pengelakan Perlanggaran Trafik (TCAS) pesawat telah diaktifkan dan salah satu pesawat diminta naik dan satu lagi turun mengikut amalan biasa.

“PIA sedang menulis surat kepada kawalan trafik udara (ATC) Iran untuk menyiasat kerana ATC Iran mengarahkan pesawat itu, tetapi ia salah,” kata jurucakap PIA.

Jurucakap itu menambah, TCAS pesawat itu membetulkan laluan untuk kedua-dua pesawat dan membimbing mereka secara automatik.

Terdapat satu sistem pada semua pesawat, yang dipanggil Traffic Collision Avoidance System (TCAS). Ia secara automatik membimbing pesawat dengan berkomunikasi dengan TCAS pesawat lain.

Sistem Amaran Trafik dan Pengelakan Perlanggaran (TCAS), juga dikenali sebagai Sistem Pengelakan Perlanggaran Udara (ACAS) ialah sistem bawaan udara yang direka untuk meningkatkan kesedaran kokpit pesawat berhampiran dan perkhidmatan sebagai pertahanan terakhir terhadap perlanggaran di udara.

TCAS menggunakan isyarat transponder pesawat berdekatan untuk memaklumkan juruterbang tentang bahaya perlanggaran di udara.

Pada tahun 2020 nahas pesawat yang mengorbankan 97 orang di Pakistan adalah akibat kesilapan manusia oleh juruterbang dan kawalan trafik udara, menurut laporan mengenai bencana itu.

Pesawat penumpang itu jatuh ke atas rumah di Karachi pada 22 Mei.

Nahas itu berlaku hanya beberapa hari selepas Pakistan mula membenarkan penerbangan komersial disambung semula selepas sekatan koronavirus dilonggarkan. – Daily Mail