Simptom cacar monyet. Foto thewatchdog.news

LOS ANGELES – Data baharu yang diterbitkan dalam Laporan Mingguan Morbiditi dan Kematian yang dikumpulkan oleh Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) menunjukkan 99 peratus kes cacar monyet di Amerika Syarikat (AS) berlaku dalam kalangan lelaki.

Laporan yang dikeluarkan pada 5 Ogos juga menunjukkan 94 peratus daripada pesakit yang dijangkiti lelaki dilaporkan hubungan seksual atau hubungan intim sejenis dalam tempoh tiga minggu sebelum timbulnya gejala.

Selain itu, datadaripada kes-kes virus yang dilaporkan di Amerika Syarikat dari 17 Mei hingga 22 Julai menunjukkan keputusan klinikal sesetengah pesakit berbeza daripada cacar monyet biasa, dengan lebih sedikit individu yang mengalami prodrom dan lebih banyak mengalami ruam pada alat kelamin. .

Butiran epidemiologi ini harus dijadikan panduan protokol rawatan dan vaksin, kata pengarang kajian itu, sambil menambah “penemuan semasa menunjukkan penularan komuniti cacar monyet berleluasa dan secara tidak seimbang mempengaruhi gay, biseksual dan lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki.

Laporan ini konsisten dengan data yang dilaporkan dari negara lain.

Ia menyatakan walaupun kes terbesar berlaku dalam kalangan orang kulit putih, orang kulit hitam dan hispanik, yang mewakili 34 peratus daripada populasi umum juga menyumbang lebih daripada separuh (54 peratus) daripada kes cacar monyet yang disahkan.

Sehingga Isnin, Amerika Syarikat mempunyai jumlah kes cacar monyet yang paling banyak disahkan di dunia, iaitu 8,934. – Xinhua