Gambar hiasan

SHENZHEN – Beberapa wilayah di China termasuk bandar utama barat daya Chongqing ‘dibakar’ dalam suhu melebihi 40 darjah Celsius pada hari Sabtu, manakala balai cerap negara mengeluarkan amaran merah kerana suhu tinggi.

Di Zhejiang, kawasan kilang memecahkan rekod sebelumnya dengan 31 hari melebihi 35 darjah Celsius dan 16 hari melebihi 38 darjah Celsius.

Chongqing juga menyaksikan suhu sehingga 42.1 darjah Celsius pada hari Sabtu manakala Hubei, Hunan, Shandong, Anhui, Xinjiang, Jiangxi dan Fujian adalah antara wilayah dan wilayah di mana suhu melebihi 35 darjah Celsius.

Ribut petir menyelamatkan Shanghai daripada memecahkan rekod 40.9 Celsius pada hari Sabtu, walaupun penduduk hab komersial 25 juta itu masih menyatakan keletihan akibat gelombang panas yang berterusan.

“Ia seperti berada di dalam pengukus, ia benar-benar panas. Walaupun anda tidak berjalan-jalan di luar, anda akan tetap berpeluh,” kata Shen Fengming, penduduk berusia 70 tahun.

Manakala pekerja pelabuhan, Huang Yi berkata, dia basah kuyup walaupun berjalan-jalan sejam di sekitar pelabuhan.

“Ssuhu tahun ini sangat tinggi,” ujarnya.

Minggu lalu biro cuaca China memberi amaran bahawa purata suhu negara itu meningkat lebih cepat daripada purata global sejak 70 tahun lalu dan akan kekal “lebih tinggi dengan ketara” pada masa hadapan apabila cabaran perubahan iklim meningkat. – Reuters