zool amali hussin umno parti
Zool Amali Hussin

KUALA LUMPUR – Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seremban mencadangkan agar Barisan Nasional (BN) meletakkan Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin sebagai calon bagi kerusi Parlimen di kawasannya pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

Ketuanya, Zool Amali Hussin berkata, langkah itu dipercayai dapat merealisasikan impian UMNO bertanding di kerusi tersebut.

Beliau yakin Khairy mampu merampas kerusi Parlimen Seremban daripada DAP ekoran pertambahan pengundi muda dan Melayu di situ.

“Biarlah Khairy kekal di Negeri Sembilan tetapi di Seremban. Perkara ini pun dah berulang kali saya nyatakan di peringkat akar umbi dan pucuk pimpinan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hari ini, Khairy menyatakan beliau akur dengan keputusan Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan untuk bertanding di kerusi Parlimen Rembau yang disandangnya sejak PRU-12.

Bekas Ketua Pergerakan Pemuda UMNO itu juga menyerahkan kepada pucuk pimpinan BN untuk menentukan kawasan Parlimen mana yang bakal ditandinginya kelak.

Kerusi Parlimen Seremban secara tradisinya ditandingi oleh MCA dan kini ia menjadi salah satu kubu kuat DAP sejak memenanginya pada PRU-12.

Pada PRU-14, Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke memenangi kerusi Parlimen Seremban atas tiket PKR dengan majoriti 30,694 undi.

Zool Amali menambah, Mohamad dan Khairy merupakan pemimpin-pemimpin tersohor yang dilahirkan oleh UMNO.

“Amatlah rugi jika Khairy tidak bertanding pada PRU-15,” katanya yang juga Ketua Pemuda BN Parlimen Seremban. – MalaysiaGazette