Pasu Cina yang menjadi rebutan dalam bidaan di Perancis minggu lalu.

PARIS – Sebuah pasu Cina dilelong oleh sebuah rumah lelongan Perancis pada harga €7.7 juta (AS$7.6 juta) – hampir 4,000 kali ganda daripada anggaran nilai.

Bernilai hanya €2,000 (AS$1,966), pasu ini telah mencetuskan perang bidaan kepada kira-kira 30 orang pembida pada lelongan di Fontainebleau dekat Paris pada Sabtu lalu.

Termasuk yuran penjual, harga bidaan terakhir ialah €9.12 juta.

The Guardian melaporkan, para pembida kebanyakannya dalam kalangan orang Cina, yakin bahawa pasu itu adalah artifak abad ke-18 yang jarang ditemui.

Istilah tianqiuping bermaksud “pasu sfera cakerawala” dan berasal daripada bentuk pasu itu.

Di laman web rumah lelong Osenat, pasu itu digambarkan sebagai “pasu enamel porselin dan polikrom dalam gaya biru-putih dengan badan bulat dan leher silinder panjang, dihiasi dengan sembilan naga dan awan yang ganas”.

Penjual berusia 59 tahun itu, yang tinggal di wilayah luar negara Perancis, hanya menguruskan pasu itu dijual daripada harta pusaka ibunya dan tidak pernah melihatnya, menurut laporan.

Pasu setinggi 54 sentimeter itu pada asalnya adalah milik neneknya, yang merupakan seorang pengumpul di Paris.

Rumah lelong itu, bagaimanapun, percaya ia adalah kepingan porselin dan enamel yang “agak biasa” sejak abad ke-20.

“Dari saat katalog itu diterbitkan, kami melihat terdapat minat yang besar, dengan semakin ramai orang Cina datang untuk melihat pasu itu,” kata Cedric Labord, seorang pengarah di rumah lelong kepada akhbar Le Parisien.

Seorang pakar Osenat menyatakan sesebuah pasu itu akan menjadi “sangat luar biasa” jika ia berusia lebih “200 tahun”.

Le Parisien melaporkan seorang pembeli Cina memenangi bidaan yang dibuat melalui telefon. – Agensi