Shyam Saran Negi. Foto All India Radio News

NEW DELHI – Lelaki yang digelar “pengundi pertama India” telah meninggal dunia pada usia 105 tahun.

Shyam Saran Negi adalah individu pertama membuang undi ketika India mengadakan pilihan raya umum pertama selepas mendapat kemerdekaan daripada British.

Sejak itu, Negi akan keluar mengundi dalam setiap pilihan raya sejak itu.

Lelaki itu telah membuang undi tiga hari lalu sebelum kematiannya dalam pilihan raya dewan untuk negerinya di Himachal Pradesh.

Pesara guru itu dianggap sebagai orang pertama yang mengundi kerana negerinya membuka pusat mengundi lima bulan awal pada 1951 untuk pilihan raya 1952 bagi mengelakkan salji tebal.

Pilihan raya itu telah memberi kemenangan besar bagi Kongres Kebangsaan India dan Jawaharlal Nehru menjadi Perdana Menteri India yang pertama dipilih secara demokrasi, selepas hampir 100 tahun di bawah pemerintahan kolonial British antara 1848 dan 1947.

Awal minggu ini, Suruhanjaya Pilihan Raya membentangkan permaidani merah untuk Negi apabila beliau membuang undi posnya menjelang pilihan raya 12 November.

Media India melaporkan ini adalah kali pertama Negi tidak menghadiri pusat mengundi, sebaliknya memilih untuk menghantar undinya kerana tidak sihat.

Pada tahun 2014, Negi telah dijadikan duta jenama untuk Suruhanjaya Pilihan Raya dalam usaha untuk menggalakkan orang ramai mengundi pada pilihan raya umum tahun ini. – Agensi